01 Februari 2010

Panduan Menghantar Cenderamata ke negara EU

Saya pasti tentu ramai yang punya teman-teman di seberang laut. Kadang-kadang terasa nak hantar hadiah pada teman-teman yang sudahpun lama tidak kita jumpa. Ada ketika, bagi mereka yang tinggal di luar negara pula, terasa hendak mengirim cenderamata istimewa yang melambangkan negara yang kita tinggal itu kepada teman-teman, mengatakan kita sangat menghargai mereka. Tambah-tambah jika orang itu yang dekat dengan hati seperti teman istimewa, keluarga mahupun sekadar teman tapi mesra, mengeratkan lagi silaturrahim yang sedia ada.

Walau bagaimanapun, kegembiraan si penerima dengan hadiah kiriman kita kadang-kadang tercalar dengan bayaran cukai yang dikenakan kerana menerima hadiah dari kita. Di negara EU (European Union), kadar cukai VAT (berbeza mengikut negara, di Jerman 19% dari harga nilai taksiran barangan ) biasanya dikenakan kepada mana-mana bungkusan yang masuk ke negara tersebut.

Jangan terkejut jika hadiah itu cuma berupa beberapa helai Tshirt, keychain ataupun fridge magnet (sekadar menamakan barangan cenderamata popular) yang bukannya untuk dijual tetap dikenakan cukai. Di Jerman, setiap barangan masuk ke Jerman yang bernilai Euro22 ke atas akan dikenakan cukai. Jadi bagaimana untuk kita mengelak dari dikenakan cukai tersebut dan membuatkan si penerima tersenyum riang menerima bungkusan dari kita?

Perkara pertama yang harus dilakukan ialah Custom Declaration. Borang ini boleh didapati di mana-mana pejabat pos di negara yang kita tinggal. Isikan borang tersebut dan tampal di atas bungkusan yang kita hendak pos itu. Di atas borang itu sila tandakan yang barang tersebut adalah untuk hadiah (gift) (biasanya hadiah tidak akan dikenakan cukai) dan letakkan nilai anggaran barangan tersebut di dalam Euro/ Pound etc (mengikut nilai matawang negara yang bakal kita kirim itu). Nyatakan juga apakah barangan itu (Tshirt etc). Jangan lupa tandatangan borang deklaration itu yang mengatakan barang yang kita pos itu tidak mengandungi barangan merbahaya. Jika borang Custom Declaration itu tidak ada di pejabat pos, anda boleh juga menulis maklumat-maklumat yang saya nyatakan tadi di atas kertas dan jangan lupa tandatangan. Lihat juga senarai barang yang tidak boleh dibawa masuk ke negara tersebut bagi mengelakkan barangan yang kita hantar langsung tidak boleh diterima. Pasti membazir wang mengirimkannya. Laman web Fedex ini http://fedex.com/berguna untuk anda tahu lebih lanjut tentang tax etc jika mahu mengirim barang ke luar negara.

Harapnya info ini berguna kepada anda! Kadang-kadang kita mahukan orang istimewa menerima kejutan dari kita. Jangan biarkan mereka terkejut dengan bayaran cukai yang tidak disangka-sangka bersama-sama hadiah kita. Rasanya, panduan ini bukan saja untuk negara EU tetapi juga untuk ke negara-negara lain seluruh dunia.

cenderamata jam dinding Edward ni sekadar contoh yer...hehe

1 ulasan:

faquhar berkata...

salam kak, saya faquhar dari penang, kalau ada orang kat luar negara nak hantar barang kat saya kat sini, pakai fedex.. saya kena cukai tak?
Sebenarnya saya dah order barangan di fifa.com store.. saya order beberapa jersi dan kasut..

Saya tak pasti pasal hal ni, takut nanti bila sampai malaysia kena bayar cukai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...