15 Disember 2009

Berhati-hati Terima Emel

Pertamanya saya memohon maaf kepada semua teman-teman yang berada dalam senarai emel saya. Sudah dua kali emel saya digodam oleh spam/virus yang sama. Habis semua alamat emel yang ada dalam simpanan saya dihantar oleh spam/virus ini. Saya memang malu juga kerana mungkin ada yang menganggap saya menghantar emel untuk mengajak mereka berbisnes. Seperti mereka, saya juga 'panas' kalau mendapat emel dari sesiapapun untuk mengajak berniaga. Bagi saya undangan berniaga ini biarlah kalau hati kita memang hendak terlibat. Jika kita tak hendak mengapa mahu dipaksakan?
Jadi jika ada anda terbaca di sini, saya dengan rendah diri memohon maaf atas kesulitan yang disebabkan oleh spam/virus itu. Mungkin anda percaya ia datang dari saya lalu klik dan tetiba emel andapun sama dijangkiti virus.
Akibatnya kedua yang membuatkan saya memang sakit hati, habis semua alamat emel saya hilang. Jadi, salah satu sebab saya tidak menghantar emel kepada kawan-kawan kebelakangan ini (selain sibuk yang bukan-bukan) adalah kerana saya tiada emel anda. Jadi, jika rajin, hantarlah emel kepada saya, sekadar untuk hai! supaya saya boleh menyimpan kembali alamat emel anda.
Selain dari hal saya ini, yang rasanya tidaklah berapa ganas jika nak dibandingkan dengan emel seorang yang saya kenali ini. Kebetulan abang menerima emel dari beliau yang mengatakan dia kehilangan dompet kerana kecurian dan meminta dimasukkan jumlah duit dalam pound kerana berada di UK menghadiri seminar. Jadi disebabkan kehilangan itu, beliau tidak boleh membayar bil hotel etc. Memang orang yang menghantar spam ini terror kerana dia boleh memperdaya penerima yang mungkin percaya emel itu datangnya dari kawan kita. Tapi yang membuatkan rang yang buat spam ini kurang cerdik ialah dia tidak tahu bahawa jika pegawai kerajaan menghadiri seminar atas tugas rasmi, semua bil hotel etc dibayar oleh kerajaan melalui Local Order atau LO. Jika benar, dia harus membayar sendiri atas sebab tertentu, pastinya dia tidak menghantar emel kepada kita meminta tolong dibayarkan bil-bilnya.
Satu lagi yang merbahaya adalah meminta kita menanda di pautan link untuk ke bank kita dengan mengatakan ada masalah dengan akaun bank kita. Bank tidak akan meminta kita klik link tetapi kita harus log in di web itu terus. Hati-hatilah. Pesanan ini untuk diri saya dan anda di sana. Orang menipu memang ada di mana-mana.
Seperkara yang saya belajar dari spam/virus yang menyerang emel saya ini. Saya tahu apa tanggapan teman-teman kepada saya! Sesungguhnya saya bangga punya teman-teman seperti anda!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...