27 April 2009

KEMBARA EROPAH: Belanda/Holland IV - The Hague

Sebelum singgah ke Rotterdam, kami mengambil peluang untuk ke Den Haag, tempat di mana telah mencatat pelbagai peristiwa bersejarah. Kami ke International Court of Justice, ataupun Mahkamah Keadilan Dunia, The Hague. Mahkamah yang dibina pada tahun 1945 ini oleh PBB antara fungsinya menyelesaikan pertikaian antarabangsa.Di sini telah terlakar banyak sejarah yang melibatkan negara kita. Antara yang masih segar dalam memori kita tentulah pada 23 Mei 2008 ICJ telahpun memutuskan Pulau Batu Puteh, Pedra Branca yang menjadi pertikaian antara Malaysia dan Singapura diputuskan kepada negara Kota Singa itu dan memberikan Pulau Batu Tengah, Middle Rocks kepada kita.

The Flames of Justice, melambangkan semangat dan cahaya keadilan tidak akan terpadam dari dunia ini. Tetapi sayangnya nama Israel tercatat sebagai negara yang diiktiraf oleh ICJ ini tetapi nama Palestin tiada. Sayang seribu kali sayang dan entah bila agaknya nama Palestin akan diiktiraf sebagai sebuah negara yang merdeka.

Di mana keadilan? Di sinilah keadilan? Agaknya itulah yang sedang dilaungkan Hardy di dalam hatinya. Kami sentiasa berdoa semoga dunia akan sentiasa aman dan tenteram kerana peperangan tidak akan memberikan keuntungan kepada sesiapa.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...