23 April 2009

KEMBARA EROPAH: Belanda/Holland III - Amsterdam

Hari kedua kami di Amsterdam dimulakan dengan berjalan-jalan di kawasan Rijksmuseum yang terkenal itu. Kami mencari landmark Iamsterdam yang besar untuk bergambar sebagai tanda kami sudah sampai ke sini. Bila sudah berjumpa, kami menunggu tram untuk ke Schiphol Centraal. Disebabkan kami ni sarat dengan beg dan stroller maka, kami ditinggalkan tram. Hanya Emy dan Naz yang dapat masuk ke dalam tram maka kami terpaksa menunggu tram berikutnya. Pengalaman menggunakan pengangkutan awam di sini, pemandu tidak menunggu penumpang. Mereka hanya berhenti bagi penumpang masuk dan turun, saya kira cuma 1 atau 2 minit sahaja. Jadi sekalipun anda sudah beratur tetapi melepasi masa yang ditetapkan untuknya berhenti, anda terpaksa menunggu tram yang lagi satu.

Iamsterdam giant!
Saya juga mendapati keretapi di sini tidak mesra OKU. Bermaksud, OKU tidak boleh menaiki keretapi jika berjalan bersendirian kerana ia bertangga. Ini mungkin disebabkan keretapi penumpang mereka sudah berusia berpuluh tahun berbanding dengan keretapi yang digunakan di Berlin. Patutlah saya tidak nampak OKU berjalan sendirian sebagaimana di Berlin. Bagi yang membawa stroller seperti saya, memang bermasalah kerana terpaksa mengangkat berdua stroller tersebut disebabkan tangga keretapi atau tram. Bagi bas, alhamdulillah, ruang untuk OKU dan kanak-kanak ada disediakan.

lagi sekitar Iamsterdam
Kami ke check in di hotel dan kemudian menunggu bas untuk ke Keukenhof. Selepas 5 jam di sana, Emy, Naz juga Raja mahu terus pulang ke hotel sedangkan kami masih mahu berjalan-jalan di kotaraya Amsterdam. Jadi kami menaiki keretapi ke Amsterdam Centraal menggunakan tiket semalam yang masih sah digunakan kerana sah selama 24 jam. Inilah gambar-gambar yang sempat kami rakam semasa di Amsterdam.

satu terusan
anak-anak jadi pilot di KLM store
Amsterdam kota raya yang dikelilingi air maka di mana-mana anda akan nampak terusan dan bot-bot menyusuri kotaraya yang sibuk dengan basikal ini. Di mana-mana orang lebih gemar berbasikal dari menaiki kereta. Saya menggeleng kepala bila melihat ada antara basikal yang terpakir sama tua dan sama uzurnya dengan basikal arwah Tok Wan saya tetapi masih digunakan. Orang kata, selagi boleh bergerak, selagi itulah khidmatnya digunakan. Kalau buang dalam laut, belum tentu ikanpun berminat hendak buat tempat bermain-main kerana sudah berkarat serba-serbi. Tetapi itulah yang membuatkan saya kagum. Saya rasa itulah mengapa bandaraya Amsterdam sentiasa bersih, tenang dan subur. Basikal yang terpakir seluas mata memandang. Kalau senang nak dibayangkan, bayangkan motorsikal yang terpakir kat tempat parkir semasa mahasiswa sudah masuk ke dalam dewan peperiksaan!

Hard Rock Cafe, Dam Square, Rijksmuseum, Magna Plaza

Saya terbaca artikel di surat khabar semasa saya berkunjung di Gent. Wartawan Malaysia itu berpeluang bersiar-siar di Amsterdam. Tetapi sekalipun beliau mengagumi bumi Tulip ini, tetapi beliau komplen harga barangan/makanan di sini yang mahal. Yelah, memanglah mahal jika ditukar ke RM. Menurutnya 1 botol air mineral bila ditukar ke RM menjadi RM30. Aduhai! Itulah nasib kita kalau nilai duit kita rendah terpaksa pula pergi ke negara orang yang duitnya mahal dari kita.

Itu saja catatan saya di Amsterdam. Saya hanya ada 2 hari di sini kerana esoknya pagi-pagi kami sudah menaiki keretapi ke Rotterdam. Jika ada masa, boleh saja berkunjung lagi ke sini.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Salam bkenalan drp kami makan angin London

Budget SEWA BILIK dan TRANSPORT (London, UK & EUROPE Tour) dengan kadar berpatutan.

HUBUNGI @

3D 2N | 3D2N
5 px | 6 PX
£2500 | £2850
What included in the package
- Hotel
Hotel reservation & ferry fare
----------------------------------------------------------------------

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...