20 Jun 2007

Jalan-Jalan Orchard Road (Singapore)



Kali kedua saya menjejakkan kaki ke Singapura pada 15 Jun 2007 lalu. Kali pertama dulu pada bulan Februari tahun yang sama. Kali ini, saja-saja nak berjalan-jalan melihat suasana ibukota Singapura yang gah di mata orang tu. Saya pun bertolak jam 4.45 petang bersama keluarga (hubby dan anak2) dengan kereta kami. Sebenarnya hubby ada meeting kat JB. Alang2 kelas belum bermula, ikut ajerlah dia ke JB. Dapat gak rehatkan badan sambil jalan2.

Satu tips untuk yang ingin pergi dengan kereta. Singapore akan charge $s20.00 kepada kenderaan luar yang nak masuk ke singapore setiap isnin hingga jumaat dari jam 2.00 pagi hingga 5 petang. Kalau lepas pukul 5 ptg hingga jam 2.00 pagi dan sabtu dan ahad, takde charge. Tol cuma waktu nak keluar dari singapore (dalam $s1.20 ikut woodlands/tambak atau $s3.80 ikut Tuas/second link). Setiap kereta foreigner wajib register dengan beli autopass (macam touchngo) dengan harga $s10.
Apa yang menariknya Singapore? Bersih, terancang dan landskapnya cantik. Kali pertama dulu saya pergi ke Sentosa Island. Tak sesat ke memandu ke sana? Sesat... mana tak sesat. Hubby bawa kereta dan saya baca peta. Orang perempuan mana boleh baca peta. Memang sesatlah. Sudahnya hubby berhenti dan baca peta sendiri.
Kali kedua ni pun sesat juga tapi alah bisa tegal biasa. Pengalaman itu banyak membantu. Akhirnya kami selamat juga ke Orchard Road yang digembar-gemburkan itu jam 7.30 malam (Kak Salmah kalau terbaca jangan gelak ye).
Shopping complex dia tak ada bezanya dengan Malaysia. Macam kat Bukit Bintang dan KLCC juga cumanya ia bandaraya terancang. Sepanjang jalan Orchard tu berderetan shopping complex. Macam kita letakkan Sogo, KLCC, Bukit Bintang di deretan yang sama, berpusat.
Satu yang saya nampak, orchard road memang live. Hubby kata macam suasana kat Tokyo sikit2. Orang ramai menunggu lampu isyarat untuk melintas. Yang pasti kat sini ramai pelancong asing.
Apa yang saya beli? Heehheeh. Malu nak cerita tapi saya yakin pengalaman yang saya kutip semasa di sana lebih berharga dari barang yang saya beli itu.
Kami sampai ke JB dalam pukul 12.00 malam. Memang signage ke Johor/Malaysia memang tidak ada. Jadi kalau nak pulang ke Johor cari signage ke SLE (kalau tak silap). Elok nak sampai ke Woodlands tu baru ada tulisan nak ke Johor. Dah masuk payah pula hendak keluar ye?

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hi Laila...
anak sedara akak, salimah, sibuk suruh bc n3 ni...siap dibukakan lg...nsb baik lauk atas api tak hangus!

seronok ya jln2 di s'pore... puas ke? sekejap sgt...ln kali klu dtg sini beritahulah...akak ada ramai tour guide tak rasmi...hehe

err bab bc peta tu kan dik...alahaii...akak klu berjln kemana2 dgn hubby atau member2...akaklah pembaca petanya...akak x suka drive..so, depa sume pakat dera akak bc peta...adakala sampai cepat...kekadang sampai berjam2 lamanya...hehehe

salam ceria selalu...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...