11 Disember 2014

TIPS MELANCONG : BAGAIMANA MENUNTUT KEMBALI VAT / GST SEMASA MEMBELI-BELAH


Cuti-cuti begini ramai yang keluar negara. Bercuti kalau tak turut sama dengan shopping macam tak kena. Kepada si kaki shopping pasti tahu bahawa setiap kali membeli barangan di luar negara terutama barangan yang berjenama, anda boleh menuntut potongan cukai yang dikenakan semasa membeli barangan tersebut terutamanya di Factory Outlet. Cukai yang dinamakan value-added tax (VAT) atau goods and services tax (GST). Berikut saya kongsikan sedikit pengalaman saya di Eropah. Semoga bermanfaat.

1- Pastikan anda mendapatkan cop pada borang VAT di resit pembelian semasa di kaunter pembayaran. Ada sesetengah barangan yang hanya boleh mendapat pelepasan VAT sekiranya anda melepasi jumlah pembelian tertentu. Jika boleh, minta saja jurujual tolong anda isikan borang tuntutan di resitnya. Dia hanya perlukan passport anda bagi mengesahkan anda adalah pelancong.

2. Lebih baik anda beratur di kaunter VAT yang disediakan di Factory Outlet daripada menuntutnya semasa di lapangan terbang. Sekalipun anda terpaksa beratur panjang tetapi prosesnya lebih mudah. Lagipun anda memang sudah membawa barang yang dibeli bersama anda.

3. Anda boleh memilih untuk menerima bayaran balik VAT dalam bentuk tunai mahupun nilaian di kad kredit. Jika anda memilih bayaran balik ke dalam kad kredit, lebih baik menggunakan kad kredit yang sama digunakan semasa membuat pembayaran tadi. Saya lebih suka menerima tunai.

4. Jika anda mahu menuntut bayaran balik di kaunter VAT di Factory Outlet pastikan anda memperuntukkan masa yang cukup untuk membeli-belah dan beratur untuk menguruskan bayaran balik. Ini kerana kebiasaannya waktu operasi kedai lebih panjang daripada waktu pejabat kaunter VAT dibuka. Nanti sibuk bershopping sudah terlepas masa untuk membuat tuntutan menyebabkan anda terpaksa menuntutnya di lapangan terbang pula.

5. Sebenarnya jika anda mahu menuntut VAT di lapangan terbang, pastikan anda mempunyai banyak masa di lapangan terbang semasa mahu check in. Saya cadangkan anda uruskan hal bayaran balik VAT sebelum anda mendaftar masuk kapal terbang. Ini kerana sesetengah pegawai di kaunter mahukan pegawai kastam melihat barangan yang anda beli terlebih dahulu sebelum boleh memproses bayaran balik VAT.

6. Sekiranya anda sudah check in baru mahu menguruskan hal VAT, kemungkinan untuk tidak mendapat bayaran balik adalah tinggi kerana anda pastinya sudah check in semua barangan anda ke dalam kargo malah ada barang yang sudah dibungkus/dibalut tetapi pegawai kastam mahu melihat barangan anda.

7. Sekiranya anda mahu cepat, pastikan resit anda sudah dicop dan diisi oleh pekedai, dicop oleh kastam kemudian isikan borang tuntutan dan masukkan ke dalam peti box yang telah disediakan oleh pihak VAT.

8. Sekiranya anda melancong di Europe, anda boleh menuntut bayaran VAT di mana-mana airport di Europe. Wang akan dikreditkan ke dalam kad kredit atau bayaran tunai. Tetapi pastilah lebih mudah jika anda menuntutnya di mana barang itu dibeli yang ada kaunter VAT.

9. Biasanya pembelian di Factory Outlet ada menyediakan kaunter VAT tetapi jika  pembelian di butik, jurujual hanya boleh tolong mengisi borang VAT.

10. Pastikan borang VAT yang diisi telah lengkap sebelum meninggalkan kedai.

11. Banyak sangatkah nilai VAT yang boleh dituntut? Peratus VAT bergantung kepada sesuatu negara. Kalau di UK 20%. Banyak juga kalau dah shopping Pound memang berbaloi untuk dituntut!

Secara ringkasnya urusan tuntutan bayaran balik VAT adalah seperti berikut :

Jika membeli di factory outlet yang ada kaunter tebusan VAT:
1- Resit dicop dan diisi oleh pekedai.
2-Lengkapkan borang tuntutan yang dilampirkan bersama resit.
3-Beratur di kaunter VAT bersama barang yang dibeli.
4-Dapatkan bayaran balik secara tunai mahupun kad kredit (jika kad kredit akan mengambil masa sebulan dua untuk proses).

Jika membeli di butik tiada kaunter tebusan VAT/ di lapangan terbang:
5- boleh dapatkan cop  kastam bersama barang yang dibeli. Bawa resit yang telah dicop dan diisi oleh pekedai.
6-Beratur di kaunter VAT bersama barang yang dibeli.
4-Dapatkan bayaran balik secara tunai mahupun kad kredit (jika kad kredit akan mengambil masa sebulan dua untuk proses).

Selamat shopping dan selamat menebus balik VAT. Hak anda sila tuntut ya! Hehe...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...