13 Oktober 2014

REPOST : Nota Tangan dari Korea : Hari Pertama -26/3/13 (Selasa)

ARTIKEL PERTAMA KALI DIPOS PADA 26/3/14. REPOST SEMPENA PERADUAN NOVEL C1NT4 TOP SECRET.

Ini catatan tangan Laila Kamilia  semasa di Korea (tanpa major editing). Pastilah ada ejaan yang salah, tatabahasa juga berterabur. Tapi ia catatan ikhlas dari Laila untuk anda baca. Semoga bermanfaat hendaknya! Terutama kepada yang mahu Redah dan Belasah Korea edisi anda!

Check in tapi masih awal, jadi tinggalkan beg di concierge  hotel best western premier mapo, Nami island. naik subway 2 jam, tambang dlm rm30 sehala kemudian turun di stesen gapyeong naik teksi rm9, x sampai 5 min, naik feri n visa entri ke Naminara Republic rm24. Ada satu lagi option bagi mereka yang gemar adventure! Ke Nami dengan flying fox menggunakan kabel. Bapak punya tinggi, sayup je saya tengok! Minta maaflah, bukan saya yang flying fox cam gitu!

Kami bergambar di Nami Island lebih kurang 2 jam. Jenuh jugala nak faham apa yang best sangat Winter Sonata tu bila nampaknya taksub orang bergambar di tempat-tempat  sepeti first kiss la, naik basikal la. kiki. inilah bahana kalau x minat citer Korea tapi ngada2 nak sangat pegi Korea! Kat situ Ada tempat solat tapi tak ada tempat jual mknn halal seperti yang dimaklumkan. agaknya dah tutup sebab kami beberapa kali pusing kawasan kedai tapi x jumpa. Ada kedai suggest vege pizza for muslim. Tapi kami pilih makan biskut jela...

Saya bersetuju dengan Dhiya mengatakan pulau ni overated. Kalau x ada drama winter sonata tu, tempat ni x ada apa selain daripada pokok2 tinggi. Memang cantikla pokok pain tinggi tu dengan syarat ada daun. Kalau botak je, hmm... X berbaloi nak datang.

Semasa kami tiba, salji masih ada yang mencair menunjukkan winter baru sangat berakhir. Saya dapat merasakan pulau ini sangat sesuai dilawati pada musim autumn bila daun2 pelbagai warna! Hujung springs mungkinlah cantik sebab ada bunga. Kesian kat sorang makcik tu, dia ambil gambar bunga yg baru ditanam di taman tu. Dia kata, jadilah dah xde bunga masa musim bunga! Haha. Semasa tiba di airport lagi, saya asyik berdoa, janganlah xde daun pokok2 ni masa ke Nami. Alhamdulillah doa saya tu makbul sekalipun daunnya xdela penuh sangatpun lagi! Daripada xde!

Balik dari Nami, naik bas shuttle ke insadong. Perjalanan selama 1 jam. Tambang rm23.Turun di Insadong singgah di Insadong Street, ramai org berjualan makanan tradisional korea, ada juga turkish icecream kalau nak cuba. Di sepanjang jalan memang banyak kedai jual sovenir.

Kami balik ke hotel menaiki subway dari Stesen Anguk turun di Stesen Mapo. Kami balik ke hotel untuk check in dan membersihkan diri dan makan malam di hotel (makan maggiela...).Kira-kira jam 8 malam, kami bercadang nak ke Myeongdong untuk ke shopping mall tapi bila sampai di stesen Mapo kami mengubah fikiran.

Kami terus ke Itaewon untuk membeli makanan untuk sarapan pagi dan bekalan makanan sepanjang kami berada di Korea.Kami turun di stesen Itaewon. Sebaik keluar stesen, bau kebab terus menusuk ke hidung. Agh! Terus teringat semasa di Berlin dulu, kedai kebab di rumah lama kami memang betul2 di depan stesen subway.Kami terus berjalan dan berjumpa dengan ramai orang Malaysia yang mungkin tinggal di hotel Hamilton. Hotel tu memang popular kerana berdekatan dengan subway dan sumber makanan halal. Kami tak jadi menginap di situ kerana melihat kepada review hotel itu berharga lima bintang tetapi hotelnya sudah lama. Tetapi pastilah kena dengan harganya bersasarkan strategiknya kedudukannya ditambah dengan terdapatnya shopping mall di bawah hotelnya.

Kami berjalan kaki menuju ke Masjid Itaewon. Sepanjang jalan memang banyak betul kedai makanan halal x kira dari macam2 negara. Pendek kata, di sinilah syurga makanan halal di Korea. Jauh juga masjid tersebut di atas bukit. Megah juga baru sampai tapi pemandangannya cantik sebab betul2 dari atas bukit nampak kotaraya Seoul.

Kami membeli-belah makanan di 2 buah kedai di situ dalam perjalanan pulang dari masjid. Sebelum balik, kami sempat merembat kebab untuk couple. Satu untuk di makan buat super dan satu lagi untuk sarapan pagi esok. Harga roti, kek dan biskut sekitar rm3-rm9  yang saya rasa okeyla juga berbanding saya membawa banyak2 makanan dari Malaysia sampai penuh beg. Tapi kalau anak ramai dan beg kosong  jawabnya bawalah makanan banyak2. Hehe. Harga couple set untuk kebab adalah rm27 (termasuk air 2 gelas). Cukuplah untuk kami berdua!

Sebelum tidur, kami sempat makan dan berbual2 dengan anak2 melalui phone dan fb. Entah kenapa kami x pandai nak guna phone jadi mujurlah anak yang sulung tu tengah buka fb dan menegur mamanya di fb. Haha! Internet kat hotel adalah free!
dalam subway...

naik bas, dengan Tmoney... boleh naik semua kenderaan awam

Makanan-makanan Korea... maaflah saya tak ingat namanya...

Untuk gambar-gambar di Pulau Nami, boleh lihat di fan page Laila Kamilia dalam Album Ekslusif Lokasi Cinta Top Secret : Korea

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...