02 Januari 2014

Tips Melancong (Pakej Tour) ke Beijing, China

Tour Group ke Beijing, China di Tiananmen Square di hadapan Forbidden City.

Dalam banyak-banyak percutian yang saya ikuti, percutian ke Beijing pada tahun 2012 yang lalu merupakan percutian saya yang menggunakan sepenuhnya khidmat travel agent. Percutian fullboard tour ini dikendali sepenuhnya oleh operator pelancongan (travel agent) dan itulah pertama kali dalam sejarah hidup saya bercuti menggunakan travel agent untuk bercuti, dan sudah tentulah perbelanjaan yang dikeluarkan agak tinggi tetapi worry free kerana segalanya termasuk penerbangan, penginapan, tour dan makan minum telah diatur oleh travel agent. Kita cuma perlu bawak diri sahaja... dan duit extra untuk bershopping!

Bagi saya, ada kalanya kita terpaksa menggunakan travel agent untuk mengembara kerana sesetengah tempat terutamya di luar negara mempunyai kesukaran seperti makan-minum dan komunikasi yang memerlukan wakil tempatan (tour guide) untuk membawa kita berjalan-jalan. Dengan mengambil tour agent, kita juga tidak perlu merancang perjalanan kita dengan terperinci kerana segalanya telah diatur. Cuma kekurangannya jadual yang diatur tersebut perlu diikuti dan waktu kita tidak boleh fleksible jika kita melancong secara DIY (Do It Yourself).

Bagi yang ingin merancang untuk bercuti ke luar negara buat pertama kali dan inginkan kelainan,  pilihlah Beijing. Satu destinasi Asia terbaik untuk anda melancong. Ini kerana Beijing menawarkan segalanya, daripada sejarah ketamadunannya, seni binanya, kemodenan dan tradisi, syurga membeli-belah, semuanya ada di sana. 

Bagi yang ingin menggunakan agensi pelancongan, di sini terdapat beberapa tips sekiranya anda ingin melancong ke Beijing (tips ini lebih kepada pakej pelancongan muslim di Beijing dan tiada kaitan dengan mana-mana ejen pelancongan):


Great Wall of China



1. Musim terbaik mengunjungi Beijing ialah ketika musim bunga (April-Mei), musim panas (Jun-Ogos) dan musim luruh (September - Oktober).

2. Jika menggunakan travel agent, belilah di MATTA fair kerana kebanyakan tour operator memberi diskaun dan hadiah extra.

3. Beijing sesuai untuk individu, berkeluarga, pasangan atau warga emas. Bagi yang ingin membawa anak kecil terutamanya bayi, tidak digalakkan kerana kebanyakan tempat lawatan di Beijing lebih tertumpu dan sesuai untuk orang dewasa sahaja.

4. Tempoh hari yang paling optimum melawat Beijing adalah 4-5 hari sahaja. Sekiranya lebih dari itu, anda mungkin kebosanan kerana selepas hari ke-5, kebanyakan tour operator hanya akan membawa anda ke tempat shopping yang sama atau berpusing di jalan yang sama di Beijing.

5. Terdapat pakej tour Beijing yang murah tetapi mewajibkan anda untuk singgah di tempat-tempat tertentu dan mengikuti kesemua iterneri yang disediakan. Dengan cara itu tour operator mendapat komisen daripada tempat yang disinggah tersebut.



6. Berhati-hati dengan travel agent yang menawarkan pakej yang amat murah kerana mungkin kos-kos lain seperti makan-minum dan pengangkutan di sana tidak dimasukkan ke dalam pakej tersebut. Pakej muslim pula agak mahal berbanding pakej tour biasa kerana melibatkan tempat makanan halal yang agak terhad.

7. Bagi pakej muslim, pastikan makanan yang ditempah di dalam penerbangan adalah untuk muslim kerana terdapat juga penerbangan seperti China Airlines dan Cathay Pacific yang perlu di request Muslim Food. Pastikan travel agent anda membuat request tersebut. Jangan bertukar tempat duduk lain di dalam flight kerana akan mengelirukan pramugari dalam pemberian makanan muslim kelak.

8. Bagi yang gemar bershopping, digalakkan membawa beg extra. Namun, beg juga boleh dibeli di sana dengan harga berpatutan.

9. Kebanyakan tour guide yang membawa pelancong Malaysia boleh berbahasa Malaysia/Indonesia tertakluk kepada ejen pelancongan yang anda ambil. Tour guide di sana perlu membayar dan berkursus sebelum diberikan lesen untuk menjadi tour guide.

10. Jika anda kesuntukan masa untuk membeli souvenir, tour guide boleh arrange penjual untuk membawa cenderamata seperti t-shirt, keychain, amgnet, kain-kain dll ke hotel penginapan anda. Harga yang ditawarkan oleh penjual sebenarnya sama dengan harga di market-market yang anda kunjungi dan kelebihannya anda tidak perlu menawar harga berbanding di market.






11. Pastikan di dalam iterneri anda mempunyai lawatan ke tempat-tempat wajib singgah berikut (jika tidak percutian anda ke Beijing tidak lengkap!):
 - Bird Nest (Stadium Olimpik Beijing)
 - Great Wall of China
 - Forbidden City
 - Tiananmen Square
 - Imperial Garden/SummerPalace

12. Kelebihan pakej muslim berbanding pakej biasa ialah penjagaan waktu solat, makanan halal dan lawatan ke tempat yang berkaitan ketamadunan Islam atau kawasan penempatan muslim. Di Beijing, masjid terkenal ialah di NiuJie Mosque. Di kawasan tersebut juga terdapat kedai dan pasaraya yang menjual makanan halal.

13. Bershopping di Beijing sangat menarik dan mencabar. Menarik kerana anda boleh memilih banyak market untuk membeli-belah secara bargaining (tawar-menawar) di beberapa market terkenal seperti Yashow (recommended) dan Pearl Market atau jika inginkan branded dan fixed price items boleh ke WangfuJing (seperti Bukit Bintang).

14. Tawar-menawar di market-market popular Beijing sang at mencabar. Banyak juga penjual yang boleh menyebut beberapa patah perkataan bahasa Malaysia bagi menarik kita mengunjungi kedai mereka. Awas dengan taktik penjual!!! Harga yang diletak memang tak masuk akal kerana TIADA BARANG ORIGINAL di market! Namun kualiti barangnya hampir menyamai barang original. 

15. Jika di market anda perlu tawar diskaun serendah 70%-80% murah daripada harga yang diletakkan. Penjual akan berlagak seolah harga tersebut tidak lojik. Strateginya: Tinggalkan kedai tersebut dan penjual akan tarik semula anda untuk tawar-menawar. Kemudian naikkan harga sedikit-sedikit sehingga persetujuan dicapai. 

16. Jika anda sudah bersetuju dengan harga yang ditawarkan, anda mesti beli barang tersebut. Jika tidak, kebanyakan penjual akan memarahi anda secara terbuka dan ada kalanya akan mengikut anda sehingga anda setuju untuk membayar harga yang dipersetujui tadi.

Selamat Bercuti.


3 ulasan:

alialisakreatif.blogspot berkata...

saya akan ke sana 27 till 31 nih...
great tips..

Akmal berkata...

Memang menarik perkongsian ni :) Kami pun ada membuat pakej travel all in serendah RM1800 seorang. anda boleh lawati di :

http://wiyatravel.com/pakej-percutian-china/

Untuk pakej2 lain boleh kunjungi http://www.wiyatravel.com

p/s: TQ admin jika menganggu boleh delete ok

Watch Movie berkata...

makasih tipsnya


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...