01 Jun 2011

Ke Universal Studios Singapura!

Melengkapkan taman tema di Asia selepas Warner Park Madrid di Sepanyol, Disneyland Paris di Peranchis dan Movie Park Bottrop di Jerman, kembara taman tema kami diteruskan ke negara jiran kita Singapura. Taman tema yang masih baru dibuka ini, sememangnya menawarkan percutian yang menggembirakan terutamanya di kalangan anak-anak. 

Seperti biasa, kalau ke Singapura, kami lebih senang menaiki kereta sendiri. Walaupun kenderaan awam di Singapura ini antara yang terefisien di Asia, kami memilih untuk naik kereta kerana lebih mudah. Bertolak seawal 8.30 pagi dari JB, kami tidak berdepan dengan kesesakan di pagi Ahad 1 Mei 2011 itu. 

Perjalanan yang lancar menyebabkan kami tiba awal iaitu kira-kira jam 9.15 pagi. Jam 10.00 pagi baru taman dibuka jadi tempoh yang ada itu kami mengambil gambar dan membaca peta taman untuk merancang percutian hari itu. Kebiasaanya taman tema pasti akan mempunyai beberapa pertunjukan yang harus mengikut jadual. Jadi, jika tidak mahu ketinggalan, kita kena waspada dengan masa.

Masuk saja ke taman, kami bergambar dengan beberapa karektor. Kimy takut dengan Zombie tetapi Hana terus menangis. Hahaha.... Kami mengambil peluang orang yang masih tidak ramai ke rumah Shrek dan mencuba  permainan di situ. Apa yang kami perhatikan, bilangan pengunjung semakin menginjak tengahari semakin ramai. Jika di Europe, kebiasaannya pengunjung memang sudah ramai daripada permulaan. Kami memilih permainan yang tidak memerlukan masa yang lama untuk beratur. Sementelah kami bercadang untuk pulang lewat dan tidak membeli fast pass, permainan yang memerlukan masa yang lama untuk beratur, kami simpan untuk sebelah lewat petang atau malam. Jadi kami ada banyak masa untuk mencuba permainan lain. Itu merupakan satu strategi di taman tema ya!

 bersama Po, si Panda
 inilah Zombie yang Kimy takut, Hana pun dah nangis...
 Puss in Boots
 Battlestar Galactica yang menggerunkan
 Hana sempat bergambar di Hollywood
 Winnie Woodpacker
 Battlestar Galactica dari jauh
 Istana Far Far Away from Far Away...haha
 Kimy dan telinga Shrek
Hardy di kedai cenderamata

Kami mencuba semua permainan kecuali Battlestar Galactica. Gila ke apa? Saya tidaklah seberani itu. Jadi kalau sesiapa yang berani itu tahniahlah yer. Saya paling suka Jurassic Park-The Lost World. Pengalaman paling menggerunkan tentulah ketika menaiki Ancient Egypt. Memang sebab kena paksa dan ada trick sikit menyebabkan saya terkena. Tak apa.... abang sengih aje sebab dapat mengenakan saya. Tapi sebenarnya dia tak tahu, yang saya memang mahu mencuba. Sebab itu bila dia ajak naik Galactic Battle, jangan harap saya nak naik walaupun penat dia memujuk. Hahaaha....Hakimy suka naik roller coaster di Far Far Away sedangkan Hardy suka dengan aksi pembuatan filem di Lights, Camera, Action di New York. Hana walaupun kecil, dia nampaknya seronok tengok macam-macam warna di sana. Sempatlah naik keretapi kecil. Yelah, masukpun tak bayar. Jadi memang banyak yang tak boleh nak naik. Tunggu besar sikit ye sayang!

Pertunjukan yang paling menarik saya rasa adalah pertunjukan di Waterworld dan Lights, Camera, Action di New York. Kami tidak dapat masuk ke Madagascar kerana masih belum dibuka ketika itu. 

Melihat anak-anak gembira, kami yang menyambut ulangtahun perkahwinan ke 11 tersenyum senang. Melihatkan wajah-wajah bahagia anak-anak, kami turut berbahagia. Semoga ada percutian keluarga yang lain di masa depan. Kepada yang masih belum berpeluang ke sana, bolehlah merancang percutian kerana setelah dibuka secara rasminya minggu lepas, semua tarikan telah dibuka kepada umum! Bila balik jangan lupa beli cenderamata sebagai kenangan ya! Selamat bergumbira!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...