06 November 2010

Jalan-jalan Cari Makan : Baghdad Cafe, Bandar Seri Putra

Bosan dengan makanan Malaysia? Western? Sekarang ini sudah ada pilihan selain dari nasi lemak dan lamb chop. Kedai makan berkonsep Timur Tengah seperti Arab, Lebanon dan Turki sudah mula beroperasi di Malaysia. Di Putrajaya, di Presint 15 ada di Cyberjaya pun ada. Yang pasti, sediakan duitnya saja. Sesekala beralih selera, memang agak mahal juga wang yang harus disediakannya. Almaklum, jika sepinggan nasi Arab, harganya lebih kurang RM20. Tetapi seperti yang saya katakan tadi, sesekala apalah salahnya.

Menu masakan ala-ala Arab ini biasanya nasi dan daging/ayam bakar yang dihidangkan bersama ulaman dan buah tomato bakar. Selain itu roti seperti roti capati/naan dimakan bersama kuah. Yang pastinya, masakan mereka tidaklah bersantan seperti masakan kita, biasanya dibakar. Saya diberitahu, ayam/daging yang dibakar harus dimakan bersama bawang untuk meneutralkan kesan dibakar (oksida). Hidangan mereka tidak sah, jika tidak diminum bersama teh.

Saya berkesempatan ke Baghdad Cafe, Bandar Seri Putra tidak berapa lama dahulu.  Sengaja nak melepak merasakan suasana lain sikit dari suasana biasa di BSP ni. Lokasinya sebaris dengan Restoren Bihun Sup Utara/BSN. Suasananya santai, sesuai kalau nak berborak-borak bersama teman-teman. Tuan punya restoren ni mencuba menjadikannya seArab yang mungkin tetapi pelayannya adalah kanak-kanak/remaja (dia memanggil saya kakak....hahaha) yang mengurangkan sedikit kredit saya dalam memberi markah. Apapun, kalau hendak mencari kelainan, bolehlah ke mari!

antara gambar yang sempat saya rakam dalam bersantai dan bersembang dengan ehem-ehem...hehehe

1 ulasan:

Liza Abu Bakar berkata...

saya tinggal sini tapi tak pernah cuba lagi makan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...