05 Disember 2009

KEMBARA EROPAH: Bratislava, Slovakia






Bratislava, Slovakia! Rasanya entri ini sudah lama tersimpan di dalam draft list post saya. Kesibukan saya pada beberapa perkara membuatkan saya tidak sempat untuk menulis catatan kembara saya ini. Namun semalam semasa menonton siaran langsung undian Piala Dunia Afrika Selatan 2010, semasa undian untuk Slovakia, saya berazam untuk menulis entri ini hari ini di celah-celah kesibukan saya.
Tidak banyak tentang negara ini yang diketahui di internet. Mungkin kerana ia masih mengamalkan konsep negara tertutup (negara bekas komunis). Ia sebuah negara yang masih baru kerana hanya mendapat kemerdekaan dari Czechoslovakia pada 1 Januari 1993. Jadi pada pandangan saya, berbanding dengan negara EU yang lain, Slovakia masih 'sedang membangun'. Walaupun pelancong boleh menggunakan transaksi matawang Euro, matawang Slovakia (Slovenska Koruna) masih juga digunakan.
Slovakia merupakan negara yang tiada sempadan air di mana sekelilingnya di kelilingi negara-negara jiran. Vienna dan Bratislava memang tidak jauh. Jika menaiki bas, perjalanannya hanya kira-kira satu setengah jam. Mungkin kerana itu, Ryan Air menawarkan penerbangan ke lapangan terbang Bratislava bagi mereka yang hendak ke Vienna.
Semasa kami tiba, setelah menyimpan bagasi di stesen keretapi (masih menggunakan kaedah lama iaitu penjaga bagasi berbanding mesin), kami tidak tahu hendak ke mana! Memang kami sesat! Patutlah semasa hendak ke sini semasa menggoogle map untuk subway tidak ada di dalam internet. Rupanya Bratislava tidak ada subway. Hanya ada bus tram. Jadi tengahari itu jalan raya memang agak sesak, terpaksalah bersabar.
Kami mencari info destinasi perlancongan tetapi tidak ada. Sementelah bahasa Slovakia ini lebih mirip Czech dan Hungary. Susahlah kami nak main teka-teka jika macam Deutsche. Mujurlah kerana Pah Bedah saya ni digunakan pada masa dan situasi yang betul. Berkonsepkan malu bertanya sesat jalan, maka saya pun mengambil peluang bertanya kepada seorang orang tempatan yang bekerja di syarikat pelancongan rasanya (kerana dia ada banyak map Bratislava), dapatlah kami berjalan-jalan di sekitar Bratislava hari itu. Kami ke Istana Bratislava juga jalan-jalan di sekitar Old Town dengan menaiki Tram. Jam 7.00 malam, kami harus kembali ke stesen keretapi untuk meneruskan perjalanan ke Budapest, Hungary. Semasa menunggu keretapi malam itu baru perasan ada kaunter perkhidmatan pelancongan di situ!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...