02 Disember 2009

Kegilaan Facebook


Facebook telah mengumumkan bahawa jumlah penggunanya telah mencecah 350 JUTA! Satu angka yang sangat tinggi untuk laman web yang baru sahaja berumur 5 tahun sejak diasaskan oleh pengasasnya Mark Zuckerberg (Zuckerberg adalah nama dalam Deutsch bermaksud "Gunung bergula") pada 4 Februari 2004.

Zuckerberg mencipta laman web Facebook ketika beliau belajar di Harvard University untuk rakan2 di universitinya berhubung. Ketika itu web itu cuma terhad untuk pelajar Harvard University sahaja, namun populariti laman web tersebut telah berkembang ke kolej dan universiti lain sekitar US dan akhirnya merebak ke seluruh dunia.


Antara Fakta Menarik Facebook

Nama asal web tersebut ialah Facesmash

September 2008 Business Weeks mentaksirkan Facebook bernilai antara USD3.5 billion ke USD5 billion!

Yahoo!, Google dan Microsoft pernah berusaha untuk membeli Facebook secara tetapi tidak dijual oleh pengasasnya.

Seorang jutawan tidak dikenali pernah menawarkn USD750 juta untuk memiliki Facebook tetapi ditolak.

Facebook diblok di beberapa negara seperti Syria, Iran dan Vietnam.

Domain Facebook dibeli dengan harga USD200,000

Setiap hari purata 24 juta gambar diupload ke Facebook


Saya mengenali Facebook sejak setahun yang lalu. Itupun setelah berada di bumi Berlin ini dan diperkenalkan oleh abang yang awal lagi telah mengenali facebook ketika di Malaysia, namun hanya aktif berfacebook setelah sampai di sini. Kesibukan kerja di Malaysia menghalang kami untuk berfacebook. Namun, chain of networking dalam facebook semakin bertambah dari hari ke hari. Ada nama yang saya tak kenal juga meminta untuk di add, saya add kerana mungkin pembaca novel saya. Ada juga yang saja2 nak add tetapi tidak baca novel dan langsung saya tidak kenal. Ada seorang kawan saya di sini ter add seseorang yang meminati kaum sejenis... pening kepala dia dibuatnya...;)

Penangan facebook memang sukar dibuang. Hari2 tanpa membuka laman web tersebut seakan hari tanpa televisyen agaknya. Namun kalau diambil yang positifnya juga banyak. Dengan facebook saya dapat berhubung semula dengan kawan sekolah rendah saya yang tidak pernah saya ketemu sejak tamat sekolah rendah dahulu. Dengan facebook juga saya dapat dengar keluhan isihati rakan-rakan, dapat reunion dan lain-lain manfaatnya.

Kalau kita pandai memanfaatkan facebook, Insyallah bermanfaatlah ia untuk diri kita. Cuma, jangan terlalu taksub dengan aplikasi yang kadang-kadang banyak membuang masa kita. Carilah yang positif dalam laman web tersebut untuk kehidupan kita di masa kini dan bekalan akan datang.

Selamat berFacebook.

3 ulasan:

sairazura berkata...

tak dinafikan sekarang nih mmg menjadi kegilaan semua peringkat umur..ada juga yang addict dengan fb ni. ada yang sanggup menipu, curang, bermain kayu 4, dll..maaf, sy tak begitu meminati fb kerana ia melalaikan, membuat ornag ketagih hingga lupa anak bini, lupa solat, lupa kerja..

LK berkata...

ya! saya sokong banyak juga yang negatifnya...sebab itu saya juga jarang berFB kecuali sesekala untuk keep in touch dengan kawan2.

DaBellz berkata...

"Kegilaan Facebook" mengundang kpd penyakit sosial yg melanda kita...

Kdg2 sy rasa seperti berdosa pabila kerap khayal melayarinya hingga hasilnya adalah "nothing"..

Apa la tujuan kan, lain la kalau berdakwah, dpt pahala.huhu :P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...