04 November 2009

Kasihan...begini rupanya tanggapan orang Jerman

Sila baca kisah pengalaman pelajar pertukaran budaya Malaysia-Jerman di Kosmo 2 November 2009 hari ini. Memang membuatkan tangan saya gatal hendak membuat entri ini walaupun sudah saya maklumkan yang saya akan 'berehat' seketika dari dunia blog ini.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=1104&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm

Alahai... begitu rupanya tanggapan orang Jerman nan seorang ini...atau sebenarnya memang semua begitu? Nampaknya kerajaan Malaysia kena buat promosi lebih giat lagi untuk mempromosikan Malaysia di mata dunia. Kalau di BBC dan CNN saya rasa macam ada yang tidak kena iklan Tourism Malaysia. Ini kerana kita beria-ia mengiklan supaya datang ke Malaysia tetapi di dalam peta laporan cuaca mereka, tiada langsung tercatat nama Malaysia. Yang ada cuma negara Indonesia, Singapura dan Brunei. Kita yang di tengah-tengah itu langsung dilangkau dan tidak diendahkan sedangkan Singapura itu di dalam peta dunia punyalah kecil. Malaysia ini seolah-olahnya sebahagian dari tiga negara jirannya itu...Saya ni asyik terlupa saja hendak menghantar emel kepada pihak yang berwajib pasal hal ini. Memang saya tak puas hati. Patutlah orang tidak kenal Malaysia, apatah lagi hendak datang melawat ke Malaysia. Hmm...nampaknya iklan kat CNN dan BBC itu memang tak beri impak. Mungkinkah kita hanya membazirkan duit dan yang mendapat keuntungannya negara lain?

2 ulasan:

unknown berkata...

memang kasihan....
rupanya negara kita masih belum dikenali..

LK berkata...

memang pun. asyik2 orang tanya akak Indonesia? Turki? hehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...