04 November 2009

Halloween! 31 Oktober 2009...

Kami berehat-rehat enak malam itu (sebenarnya tak sedarpun dah gelap) bila loceng rumah berbunyi. Kami berpandangan sesama sendiri kerana biasanya siapa yang hendak datang ke rumah akan telefon lebih awal. Tetapi abang bangun menjenguk dan terpacul wajah beberapa orang kanak-kanak yang datang bersama beg plastik di tangan. Ada juga yang menconteng wajah mereka dengan warna atau bertopeng. Mereka menjerit "trick or treat!" (abang agak-agak saja mereka menjerit perkataan itu sebab mereka jerit dalam bahasa Deutsch)

Abang tersengih-sengih di pintu dan memberitahu kami tidak bertutur di dalam bahasa Deutsche. Lalu kumpulan kanak-kanak itu berlari naik ke tingkat atas pula. Tidak berapa lama kemudian, kedengaran suara mereka ketawa dan berlari turun. Selang beberapa minit loceng berbunyi lagi dan kali ini pastinya giliran saya pula yang membuka pintu. Terpacak 2 orang anak remaja di depan pintu rumah saya. Seperti tadi saya memberi reaksi yang sama dan mereka berlalu.


Kasihan melihat wajah hampa mereka saya menelefon Kak Aminah, bertanyakan apa yang perlu saya beri kepada anak-anak itu. Katanya beri gula-gula sudah memadai jika tidak nanti mereka akan buat huru-hara di rumah anda. Saya ketawa mengenangkan budaya mereka dan ini merupakan kali pertama kami sekeluarga harus menghadapinya. Halloween! Disambut setiap 31 Oktober setiap tahun.

Saya ke kedai membeli gula-gula. Di sepanjang jalan kanak-kanak sibuk menekan loceng rumah-rumah untuk disinggah. Bila ada yang datang ke rumah, merasalah gula-gula coklat yang saya beli semata-mata untuk mereka. Lega, bila lihat wajah gembira mereka walau hanya dapat gula-gula. Lebih kurang seperti gambar di atas, begitulah mereka datang ke rumah dengan beg plastik sayur. Hingga jam 9.00 malam, masih ada yang datang tetapi selepas itu, nampaknya jiran-jiran sudah malas hendak membuka pintu. Jadi walau bertalu-talu loceng berbunyi, kami tidak membuka pintu lagi. Tak pasal-pasal kena menggagau gula-gula kat rumah jiran kerana stok gula-gula habis dan kedai sudah tutup. Natijahnya, rumah kami dibaling dengan telur!

Begitulah secebis kisah saya dan Halloween di Berlin.....

2 ulasan:

Lady of Leisure berkata...

macam ni yer rupanya sambutan halloween.. hihi..

LK berkata...

lady-cam tu la....mungkin nanti pengalaman lady lain plak

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...