23 Mac 2009

iPhone 3G: Kini di Malaysia


Sejak pelancaran iPhone pada tahun 2007, gajet ini telah mendapat sambutan di luar dugaan di seluruh dunia. Pada tahun 2008, syarikat pengeluarnya Apple telah mengeluarkan model baru dengan penambahan ciri 3G dalam model tersebut. Ini telah meningkatkan lagi permintaan model telefon ini di seluruh dunia. iPhone 3G dikeluarkan dalam dua model 8Gb dan 16Gb mempunyai ciri-ciri smartphone yang cukup canggih yang saya sendiri sukar untuk ceritakan.

Saya ada mengikuti juga perkembangan iPhone ini sejak abang menyatakan minatnya untuk memiliki iPhone ketika mula sampai di German beberapa bulan lepas. Di US, Jepun, Hong Kong, UK dan beberapa tempat lagi, manusia beratur seawal pagi bagi mendapatkan model ini pada hari pertama pelancarannya. Dalam masa 3 bulan pelancarannya saja, sebanyak 3 juta unit telah terjual dan sehingga kini jumlah iPhone yang terjual di seluruh dunia adalah sebanyak 17 juta unit menjadikan Apple sebagai pengeluar telefon terbesar selepas Nokia dan Samsung.

Polisi Apple mengkehendaki iphone perlu dijual bersama dengan line telefon dan jika dijual iPhonenya sahaja tanpa line, pengguna terpaksa membayar harga yang tinggi. Operator yang mendapat lesen di US kalau tak silap saya ialah AT&T dan kalau di UK ialah O2. Di Singapura iPhone sudahpun bertapak sejak tahun lalu di bawah lesen SingTel (kalau tak salah saya). Kalau di German, T-Mobile ada menawarkan iPhone dengan harga EUR1.00 sahaja tetapi dengan linenya yang ehem...ehem dekat EUR200 sebulan selama 2 tahun! Itu yang tak jadi lagi beli iPhone hingga sekarang tu.

Sejak pelancaran iPhone di US pada 2007, hanya unit 'underwater' saja yang boleh diperolehi di Malaysia. Di Malaysia, harga iPhone unofficial tanpa line saja mencecah hampir RM3,000 dan ke atas. Itupun tiada jaminan daripada Apple, hanya jaminan penjual telefon tersebut saja. Kalau beli di Bukit Bintang, di Bukit Bintanglah tempat jaminannya sekiranya berlaku apa-apa kerosakan. Bagi saya, hanya orang Malaysia yang betul-betul mampu dan minat sahaja yang sanggup membayar dengan harga tinggi dan mengambil risiko tersebut.

Kini setelah beberapa tahun iPhone berada di pasaran, penduduk di Malaysia berpeluang menikmati iPhone dengan harga yang agak boleh dipertimbangkan. Terima kasih kepada Maxis yang membawakan iPhone ke Malaysia. Dengan harga RM100 sebulan untuk 24 bulan dan menambah sebanyak RM1500 lagi, anda akan memiliki iPhone 3g baru yang official.

Apa kata rakan-rakan di Malaysia cuba dahulu menggunakan iPhone dan kongsikan pengalamannya dengan saya? Apa kata kita mulakan dengan Kak Eka? Kak Eka pasti tidak mahu melepaskan peluang ini kerana dia peminat produk Apple? Amacam Kak, ada berani?

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...