22 Mac 2009

Amaran! Hati-hati Bila Membaca Balasan YM Laila!


Tinggal beribu-ribu batu dari tanah air membuatkan hubungan saya dengan keluarga dan teman-teman terhad. Hanya emel dan YM menghubungkan jarak yang jauh antara kami. Namun faktor masa, membuatkan kadang-kadang kami tidak dapat berbual lama. Beza waktu Berlin-K.L adalah 7 jam (day light saving time) atau 6 jam (waktu biasa). Ini bermakna bila saya baru bangun untuk bersarapan pagi jam 6 atau 7 pagi, anda di Malaysia sudahpun habis makan tengahari dan bagi yang kuat makan, mungkin sudah tidak sabar menunggu waktu minum petang pula. Perubahan masa itu sentiasa berubah-ubah dengan perubahan musim di Berlin.

Semasa Hardy sudah pandai membaca, sekitar umurnya 6 tahun, saya pernah membuat entri tentang dia sudah pandai menghantar SMS melalui telefon bimbit saya. Kali ini pada usianya belumpun sampai 8 tahun, Hardy belajar sesuatu yang baru.... YM.....

Bagaimana dia boleh mendapat ilmu baru ini? Disebabkan kebosanan di rumah (nak keluar bermain sejuk dan siaran TV dalam Deutsche) maka saya izinkan dia melayari internet. Dia paling suka tengok YouTube melihat Ultraman, Sin Chan, Upin dan Ipin, Doraemon dan siaran-siaran Astro macam Hikayat Putra Shazlan dan Geng Bas Sekolah. Jadi kadang-kadang bila ada teman-teman yang Buzz! saya di YM dia akan tolong nak jawab. Jadi sekiranya jawapan kepada sapaan anda di YM itu berbunyi ala-ala begini:-
-ejaan dan tatabahasanya sangat skema menggunakan bahasa Malaysia standard cth: Saya sedang makan di dapur bersama Hakimy
-tanpa ada penggunaan ringkasan perkataan cth: Di Malaysia sudah pukul berapa?
-Buzz! banyak kali bila anda tidak menjawab balik
-simbol-simbol YM seperti ketawa, sedih etc banyak dihantar kepada anda
-bila berlaku kesalahan ejaan, balasannya akan ditulis dari perkataan pertama hinggalah ke perkataan yang salah/ hingga habis ayat keseluruhan cth: Saya akan bersembang dengan awak pukul 3 nanti, sedangkan perkataan yang salah dieja yang perlu dibetulkan mungkin perkataan bersembang sahaja

Jadi, sekiranya anda menerima balasan YM dari saya hati-hatilah. Sudah ramai yang terpedaya. Jika saya tidak memberitahu kepada mereka, mereka ingatkan yang sedang berYM dengan anda adalah saya tetapi sebenarnya Hardy. Tetapi setakat ini, dia memberitahu saya siapa yang sedang menegur saya di YM. Seringkali juga di waktu saya sedang tidur dia mengejutkan saya dan memberitahu anda sedang bertanyakan sesuatu kepada saya. Kebiasaannya saya akan meminta dia menaipkan jawapan saya kepada anda...Hehehe... saya yang bersalah sebenarnya... Lain masa, bolehkah anda teka siapa yang sedang menjawab YM anda... saya atau dia???

2 ulasan:

Abang Long berkata...

Alahai ... kalau macam ini susah nak menyakat ibunya ... hahahahaha...

LK berkata...

yelah takut tersakat anaknya

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...