24 Januari 2009

Hardy ersten Tag in der Schule

First Day @ School! Akhirnya setelah 3 bulan bercuti panjang, Hardy dah mula sekolah pada Dienstag (hari Selasa) 20 Januar 2009. Dua hari yang pertama abang yang hantar, hari ini bermulalah rutin saya menghantar dan menjemput dia pulang. Rumah dengan sekolah tak jauhpun hanya seberang jalan tapi sebab kena melintas, maka saya akan menjemput dia pergi dan balik....
Hardy posing depan pagar sekolah
Hardy posing depan pintu utama sekolah

banyaknya hasil lukisan murid ditampal di dinding sekolah

Pengalaman saya? Sukar nak dijelaskan. Saya hanya cakap Ich nicht sprechen Deutsch, maksudnya saya tak boleh cakap Deutsch. Dan dia balas Ich nicht sprechen English. Jadi? Korang bayangkan sendirila....Macam itik cakap ngan ayam...
Bila Hardy bali tunjuk buku dan hasil kerja sekolah dia, saya senyum aje. Sebabnya Hardy kelas 1/2d maksudnya ia kelas campuran kanak-kanak 7 dan 8 tahun....Sudahpun nak masuk separuh tahun, rupa-rupanya mereka baru belajar melakar dan mengenali huruf N. Kalau di Malaysia, masuk darjah 1 murid sudah boleh membaca, tapi di sini masuk darjah 2 baru hendak mengenal huruf. Bila sudah masuk 10 tahun baru subjek English diperkenalkan. Jadi pendidikan di sini mudah supaya murid-murid tak tertekan. Tapi mereka banyak aktiviti di luar seperti menonton wayang dan teater, pementasan, lawatan dan sebagainya. Cuma aktiviti seni dan kreatif terutamanya lukisan sangat ditekankan supaya mereka berfikir kreatif....
Jadinya saya harus bijak mengatur jadual Hardy supaya bila balik ke Malaysia darjah 3 nanti, dia tak masuk kelas paling corot....

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...