21 November 2008

Kisah Germany-England di Olympia Stadium, Berlin

Abangku yang gilakan aku dan bola...

Perancangan asal untuk bersama merasai kemeriahan perlawanan bolasepak antara Germany dan England pada malam tadi (Rabu 19.11.2008) akhirnya tidak tercapai. Hujan yang turun dengan suhu jatuh ke paras 4 darjah celcius membuatkan saya membatalkan hasrat untuk ke stadium bersama anak dan Manami (kawan perempuan di sini). Hanya abang dan Muz (kawan gila bolanya) sahaja yang pergi ke stadium.

Apabila abang balik dari perlawanan tersebut dan memberitahu keputusannya, ia agak mengejutkan saya, England menang dengan jaringan 2 berbalas 1. Melalui cerita abang, suasana di stadium sangat meriah dan sangat berbeza dengan suasana stadium di Malaysia. Penonton hanya masuk ke stadium 10 minit sebelum perlwanan kerana masing2 sudah mempunyai nombor tempat duduk pada tiket masing2. Berbeza di Malaysia yang mana pukul 5 petang sudah masuk ke stadium mencari spot baik kerana semua tiket hanya dibezakan dengan blok dan tempat duduk pula tidak bernombor (free seating). Penonton di sini pula sentiasa menyanyi-nyanyi tanpa henti, berbeza dengan Malaysia, penonton hanya bersorak tanpa ritma tersendiri.

Berbalik kepada perlwanan, katanya, perlawanan agak mengecewakan terutamanya permainan pasukan Germany. Walaupun membariskan hampir 3/4 pemain utamanya (yang tiada hanyalah Ballack, Frings, Lahm dan Lehman), namun segalah pergerakan Germany tidak menjadi. Berbeza pula dengan England yang 3/4 pemainnya adalah pemain dari Team B (tanpa Bekcham, Gerrard, Lampard, Rooney dan lain2), mereka masih mampu menguasai permainan.

Walaupun saya tidak ke sana, tetapi melihat riak abang yang bersemangat menceritakan pengalaman pertamanya menyaksikan perlawanan antarabangsa di bumi Germany itu membuatkan saya juga terasa puas dan teringin untuk berkongsi kepuasan tersebut di blog ini. Berikut adalah beberapa gambar yang diambil oleh abang di perlawanan tersebut:

Keindahan Stadium Olympia Berlin

Penonton mula memasuki stadium

Opening ceremony

Pemain utama Germany Miroslav Klose (menjadi pujaan hatiku...)(sori abang...)

Suasana perlawanan (rasanya nampak cam John Terry jer...)

Akhirnya kemenangan milik England... Ceh...

Yes, it is...

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

wahhh...sronok akak...syg mas x jd pegi uk...klau x, same2 kite meredah europe..hmm..x pe la..xde rezeki..

mas BSP

LK berkata...

xpe boleh pergi lain kali....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...