20 September 2008

Panduan Memohon Cuti Tanpa Gaji

Untuk guru-guru yang ingin memohon cuti tanpa gaji, harapnya apa yang saya catatkan ini akan dapat membantu.... al maklum dulu saya huru-hara juga kerana tiada pengalaman dan panduan...

1- Pekeliling mengatakan kita mesti memohon cuti 3 bulan sebelum tarikh cuti. Sesetengah GB sangat terikat kepada peraturan ini tetapi ada juga yang boleh berbudi bicara.

2- Tanya dengan PPD borang terkini untuk mengelakkan anda kena isi borang dua kali.

3- Pastikan anda sudah lulus temuduga SPP dan dilantik (bagi yang fresh) kerana bagi mereka yang belum dilantik tidak layak untuk mendapat cuti tanpa gaji.

4- Semua dokumen tambahan (seperti surat tawaran belajar, SPP, surat sakit etc) kenalah disahkan oleh GB.

5- Isi 5 salinan (1 salinan untuk simpanan anda).

6-Sentiasa buat follow up dengan kerani yang mengurusakan cuti anda.

7- Ambil sendiri borang yang sudah diproses dan hantar ke KPM (kalau nak cepatlah, kalau ikut prosedur PPD boleh poskan).

8- Apabila sudah dapat kelulusan, satu salinan beri pada sekolah.


Selamat Bercuti!

18 ulasan:

Khairul berkata...

Syoknya....cuti pun dpt gaji...g luaq negeri lak tu....

TINI berkata...

Salam Lily, ingat aku lagi tak? It's me MARINI. Taqdirnya aku bertemu dengan blog ni. Anyway, tahniah coz ke luar negara. Catatan pada blog ni bleh buat satu lagi novel kot...Salam buat family. Email aku kalau free nanti tini@upsi.edu.my.

LK berkata...

khairul:bila masa pulak cuti bergaji...x dak gajilah... abang yg bagi gaji

LK berkata...

tini: marini masdar ek...hi balik...nanti kita sembang lagi

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum

laila

boleh bagi tau camna pula dengan penempatan semula bila dah habis cuti..

Amin

LK berkata...

anon-penempatan semula? rasanya kembali ke tempat asal la

Tanpa Nama berkata...

Hello Laila Kamilia. Tahniah kerana berpeluang bercuti di luar negara. Berapakah lama Laila mengambil cuti tanpa gaji ni? Bagaimanakah prosedurnya selepas tamat cuti tanpa gaji ni? Adakah perlu pergi ke KPM untuk melaporkan diri? Penempatan semula ke?

LK berkata...

anon,
maaflah baru perasan komen ni. saya cuti 1 stgh tahun. balik ni kena lapor diri ke KPT, begitulah yg tertulis dalam surat kelulusan tu. saya harap sangat dapat ditempatkan semula...heheh

Tanpa Nama berkata...

salam,saya dr kpt...tgh pening nk apply cuti belajau ni sbb tajaan MARA...boleh bg respon x...pasai pe x dpt cuti belajau bergaji penuh ekkk
tq

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum..laila boleh x nak cuti tuk rehat n fikir hala tuju perkhidmatan??

Mama Meen berkata...

Assalam
Saya sdg bercuti sthn, diminta lapor diri di JPN pada pertengahan Jun ini, masalahnya ketika itu saya x spai Msia lagi. Jadi saya perlukan cuti tambahan. Soalannya pada pihak mana nak ajukan permohonan GB lama @ JPN? Moga dapat idea dr Laila..

LK berkata...

mama meen,
saya rasa kena minta pada yang meluluskan cuti itu. lihat kepala surat sama ada JPN ke KPM, yang pasti bukan kepada GB.

Tanpa Nama berkata...

nyampuk..
bru jumpa pengetua pg td minta ctg 3 thn efektif date 1 jan 2013-jaga anak. ikutkn xde mslh tp sch minta pertmbg jgn cuti.lbh setahun..kne reposting tmpt lain kompem.
me nk uruskn ank2 tanpa ganggu kjaya. nekad n no regret.

Tanpa Nama berkata...

bagaimana kalau nak cuti selama satu atau dua minggu sahaja?

puan ina berkata...

salam...sy dh temuduga spp n dh lulus,tp belum dpt surat dr spp....bolehkan mohon cuti tanpa gaji untuk jaga anak?

boyoteen berkata...

Ade effect x dalam perkhidmatan kalau apply cuti tanpa gaji ni.

Tanpa Nama berkata...

Apa syarat nak mintk cuti ni ya?

Tanpa Nama berkata...

Boleh tak mnta cuti jaga anak 1 thn tetapi bkn lps bersalin. Anak sdh sekolah tetapi ada masalah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...