19 April 2008

Catatan Perjalanan ke Bandung

Percutian 3 hari 2 malam ke Bandung macam tidak cukup untuk kami berdua. Kami tiba di Bandung jam 1240 waktu tempatan. Disebabkan kali ini kami tidak membeli apa-apa pakej jadi segalanya harus diuruskan sendiri. Kami menaiki teksi ke apartment Setia Budhi di Jalan Setia Budhi. Tambang yang dikenakan agak mahal (Rp 100 000 bersamaan RM 35.70) sedangkan kami diberitahu tambang jika menggunakan teksi bukan airport adalah lebih kurang Rp 30-50K). Tetapi sukar mendapatkan teksi bukan airport kerana anda harus menunggu di luar airport pula. Namun ambang itu masih masuk akal kerana saya diberitahu seorang pemadu teksi Blue Bird (satu-satunya syarikat teksi bermeter di Bandung) ada pelancong Malaysia yang ditipu hingga Rp 200K!
Kami check in di Setia Budhi apartment setengah jam kemudian. Tuan punya unit menunggu kami di lobi (harga unit ditawarkan oleh pengendali apartment lebih mahal hingga mencecah 400K semalam sedangkan jika terus dengan tuan punya unit harganya cuma 750K untuk 2 malam). Biliknya sangat memuaskan hati dengan semua peralatan memasak (kecuali dapur gas juga tak disangka seterika). Sepanjang tinggal di sini, kami meminta reception memanggil teksi Blue Bird kerana tidak mahu ditipu dengan harga teksi yang melampau.
Kami menuju ke Pasar Baru dan tiba jam 300 petang. MasyaALLAH, saya sudah rambang mata. Semua saya nak angkut tetapi masa begitu suntuk (kedai tutup jam 5.30). Awal lagi abang sudah beritahu di sini semua barang perempuan saja tapi saya buat tak endah. Sebabnya saya ni bukannya hantu shopping sangat dan boleh mengawal diri dalam hal ehwal membeli-belah ni. Tapi kat sini, saya jadi teruja. Mana taknya telekung yang cantik di Malaysia harganya RM85, tapi kat sini cuma RM20, malah telekung harga sekitar RM7 juga ada. Tudung sarimah saya angkut untuk anak kawan harganya tak sampai RM2. Jubah RM150, di sana cuma RM45. Blouse sulam pula harganya dari RM10! Baju ultraman RM5. Baju kebaya sulam tu RM30 (disini almost RM100). Itu belum lagi kain-kain lace yang malas saya nak cerita. Buat sakit hati aje... Nasib baiklah abang dah tarik saya keluar, dan ingatkan saya banyak lagi tempat lain nak dikunjungi, kalau tak, mahu ada orang tidur depan pintu Pasar Baru hari tu!!!
Sebelah malamnya giliran abang pula rambang mata. Kami singgah ke Factory Outlet Centre(F.O.C) di sekitar jalan Setiabudhi seperti Rumah Mode, Natural dan Mode Plus. Tapi paling banyak beli barang tentulah di Rumah Mode yang terkenal tu. Banyak pakaian berjenama dijual pada harga yang sangat munasabah. Semua ada di sini dari Tshirt, kasut, beg tangan hingga ke pakaian panas. Bayangkan jeans Hugo yang dibeli abang kalau di Malaysia dekat RM400, di sini cuma RM60. Winterjacket Esprit yang harga RM500 lebih di Malaysia cuma RM120, Boss blazer jacket cuma RM50 dan t-shirt Nike, Adidas, Gap, Guess, Polo, Levis, Versace, Armani cuma antara RM20 ke RM50 sahaja! Memang borong sakan...
Kami menapak balik ke apartment apabila jam menunjukkan jam 1000 malam (bila kedai dah tutup). Rupanya jauh juga kami menapak. Sampai di bilik masing-masing pancit!
Pagi jam 7.00 kami bertolak ke Tangkuban Perahu. Pada mulanya kami bercadang untuk membeli pakej Tangkuban Perahu di Matta Fair, tetapi harganya yang mahal (RM180 per pax atau RM360 untuk 2 orang) membuatkan kami tidak jadi membeli pakej itu. Namun alang-alang sampai ke Bandung, rugi pula jika tidak melihat ikon Bandung itu, lagipun kami tidak pernah melihat dan merasai suasana gunung berapi. Apa salahnya ke sana buat pertama kali. Jadi, dengan menggunakan teksi Bluebird kami ke sana. Bayaran teksi cuma 180,000 rupiah (RM80) pergi, tunggu dan balik.
Di entrance kami perlu bayar 35000 rupiah (RM12). Sampai di sana jam 8.15 pagi dan kami merupakan pelancong pertama sampai! Maka berpusu-pusulah penjual bermacam barang menyerbu kami untuk menjual gelang, manik, keychain dan lain2, tapi pesanan pemandu teksi supaya tidak membeli sebarang barang yang dijual membuatkan kami berhati2. Ini kerana barang2 tersebut dijual berkali ganda dripada yang dijual di Pasar Baru.
Melihat panorama indah kawasan gunung berapi Tangkuban Perahu memang menakjubkan. Kami mengambil seorang guide yang tiba2 saja muncul untuk membawa kami berjalan ke dalam kawasan gunung berapi yang sudah mati itu. Harga guide dalam 150000 rupiah sejam utk 2-5 org (okaylah dalam RM60). Penat tapi berbaloi.
Selepas ke Tangkuban Perahu, kami menyambung shopping di beberapa F.O.C lagi. Disebabkan kami tidak ada peta, kami sekadar bertanya kepada orang awam. Satu yang kami pelajari, orang di sini agaknya biasa berjalan kaki. sebab itu bila ditanya mereka katakan dekat saja sedangkan hakikatnya mak datuk jauh. Jadi kami memang membuang masa berjalan ke destinasi yang dikatakan dekat banget itu!Kali ini di Jalan Dago dan jalan Riau pula. Rasanya hampir semua F.O.C kami singgah. Pencarian saya pada beg tangan dan kasut tidak kesampaian kerana hanya ada satu kedai (sebelah kedai kek Kartika Sari) yang menjual seleksi barangan kulit yang original, sedangkan barangan kulit yang lain adalah tiruan (tetapi tiruan pun kualitinya cantik). Harganya Rp 1 juta selepas diskaun. Jadi saya fikir, lebih baik saya beli di Malaysia kerana harganya lebih kurang sama dan pastinya yang betul-betul ori).
Malamnya kami ke Paris Van Java, sebuah pusat membeli belah terbesar di Bandung. Gabungan Sogo, Carrefour dan banyak lagi kedai2 branded menjadikan pusat ini sangat sibuk dengan manusia. Namun, bila tiba masa untuk pulang, memang masalah sebab kami tidak dapat cari teksi dan akhirnya kami gamble dengan naik angkutan yang tidak diketahui arah tujunya. Alhamdulillah, sampai juga ke hotel.
Memang percutian kali ini amat singkat. Namun, ini bukanlah kali terakhir saya ke Bandung. Jika ada rezeki, saya akan sampai lagi. Bandung, wait for me...

5 ulasan:

Lily Haslina Nasir berkata...

laila... kita pun tak akan lupa bandung sebab masa menjelajah kawasan tangkuban perahu tu.. termasuk hutannya tu... kita berjalan sambil dukung haiqal yg 6 bulan .. mak datuk .. rasa menyumpah pada indon kat situ yg beriya iya cakap... dekat banget buk.. dekat aje.... bayangkanlah haiqal yg berkilo kilo tu....

LK berkata...

lor...memang dekat banget... memang takleh percaya kan...adoi...mati2 mak kena tipu...

Mandiri Holidays berkata...

kalau nak melawat kat bukittinggi - Sumatera Barat - indonesia, sila hubungi :
PT. MUHIBBAH MULIA WISATA Tour and Travel
Jl. Urip Sumoharjo No.3 Bukittinggi - Sumatera Barat
Telp./ Fax : + 62 752 32999
email / YM : muhibbahbkt@yahoo.com
mobile : +62 81363408670

Kat Bukittinggi : boleh melawat kat : Lubang Jepun, Sianok Canyon, Jam Gadang, Pasar Atas, Pasar Aur Kuning ( Pusat Borong telekung,songkok,tudung dengan harga murah )

Love Is The Key Of Success berkata...

Hai Laila...

Boleh saya dapatkan no pemilik apartment Setiabudi. Sbb saya call management.. mahal sangat sampai 500K semalam

Unknown berkata...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Izinkanlah kami untuk memperkenalkan diri pada Tuan/Puan

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan yang bagus dengan harga tour yang sangat berpatutan di daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia seperti : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Motto kami adalah : Kesenangan dan kegembiraan tamu adalah ketenangan kami.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...