29 September 2007

Istimewanya dia

Beberapa hari yang lepas, Pensyarah Pakar Bahasa Melayu datang menilai pengajaran saya. Semasa beliau bersembang dengan salah seorang murid di situ beliau menjumpai sesuatu. Seorang murid A, menunjukkan keistimewaan yang jarang ditemui. Nak tahu apa dia?
Murid ini didiagnos sebagai Autisme. Dia boleh bertutur dalam 4 bahasa iaitu BI, BM, Sepanyol dan satu bahasa yang saya terlupa. Bahasa Inggerisnya pula boleh ditukar slanga dari Britain, American dan Australia. Tatabahasanya superb dan dikhabarkan ibunya terpaksa membuka kamus untuk memahami percakapannya. Menurut seorang pensyarah Bahasa Inggeris yang datang bersama pensyarah saya, bahasa yang dia gunakan sangat jarang dituturkan kerana peringkat tinggi. Yang menakjubkan, murid ini mempelajarinya hanya melalui pemerhatian dan pendengarannya menonoton TV siaran Astro (animal planet etc) kerana dia langsung tidak boleh membaca!
Pensyarah saya kata, sebenarnya murid ini ada sedikit Autisme tetapi lebih kepada Sindrom Down yang tidak mencirikan fizikal Down tetapi Down yang pintar. Dia ada Disleksia. Satu program khas akan dirangka untuknya memandangkan murid ini boleh pergi jauh jika dia boleh membaca. Dicadangkan seorang guru khas yang boleh mengajar one to one yang pernah mengikuti kursus Disleksia dan fasih berbahasa Inggeris mengajarnya dalam program tersebut.
Saya mengucapkan selamat maju jaya kepada A. Seperti katanya What a life!
Subhanallah....Besarnya kuasa DIA.
Glosari: Autisme- Subjek ada dunia lain (dunia sendiri yang orang lain tidak nampak atau fahami)
Disleksia- Subjek bermasalah di dalam membaca di mana apa yang dilihatnya tidak sama dengan yang dilihat orang lain. Contoh b dilihat sebagai d.
Sindrom Down - Subjek kelihatan serupa dari segi fizikal terutamanya bahagian muka. Berlaku kelainan dalam genetik pada kromosomnya.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...