09 Ogos 2007

Langkawi kini dikenali Langkawi Geopark


Pada tahun 1987, Langkawi telah diisytiharkan sebagai Pulau Bebas Cukai dan telah dinaiktaraf kepada Bandaraya Pelancongan Langkawi pada tahun 2001. Bagi mengekalkan Langkawi sebagai sebuah destinasi pelancongan yang terkenal di dunia, unggul dan kompetatif, Langkawi perlu memperkenalkan produk-produk pelancongan baru selain mengekalkan aktiviti-aktiviti pelancongan sedia ada. Berdasarkan kajian yang dibuat melalui usaha sama LADA dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Langkawi telah dikenalpasti berpotensi menjadi Taman Geopark yang pertama di Asia Tenggara dan akan menjadi satu lagi daya tarikan kepada pelancong-pelancong di seluruh dunia. Keunikan Langkawi Geopark berbanding dengan Geopark-geopark lain di dunia seperti di Negara China ialah Langkawi Geopark merupakan satu kawasan seluas 478 km persegi merangkumi 99 buah pulau yang mempunyai semua elemen geopark seperti batu-batan, tasik, gua, flora dan fauna dan sebagainya.
Langkawi Geopark adalah penjenamaan baru Langkawi untuk merancakkan lagi aktiviti ekonomi yang berasaskan pelancongan. Langkawi Geopark merupakan konsep pembangunan yang mengambil kira keseimbangan antara keperluan melindungi, memelihara dan memulihara sumber alam semulajadi dan pembangunan pelancongan yang dapat meningkatkan taraf sosio ekonomi masyarakat setempat. Ianya adalah berteraskan alam semulajadi dengan mengetengahkan keistimewaan dan keunikan unsur geologi, flora dan fauna yang terdapat di Langkawi.

Visi Langkawi Geopark adalah untuk memberi peluang kepada semua peringkat masyarakat sama ada pelancong, pelajar atau masyarakat tempatan mengenali, menikmati dan menghargai peripentingnya warisan geologi. Selain daripada mengekalkan keindahan semulajadi, ianya juga akan menjadi penyumbang penting kepada ekonomi tempatan.

Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah yang bersidang pada 31 Mei 2006 telah memutuskan untuk mengisytiharkan Pulau Langkawi sebagai Taman Geopark yang pertama di Malaysia. Pada 1 Jun 2007 Langkawi telah diisyhtiharkan sebagai Geopark ke 52 di dunia dan yang pertama di Asia Tenggara oleh UNESCO.

p/s: Jom ke Langkawi Geopark...

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hi kak laila..

langkawi feymes sbagi bebas ckai pd 1987,

dn sbgai geopark pd 31 Mei 2006 dMALYSIA..

1 Jun 2007 sbgai Geopark ke 52 di dunia dan yang pertama di Asia Tenggara oleh UNESCO.

selain tu akak ader tau x pasl nama lain untuk langkawi sebelum geopark?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...