31 Mei 2007

Perkhemahan Pengakap

Alahai.... Saya masuk pengakap sebab 2 perkara. 1 kerana nak tunaikan cita2 masa kecik nak jadi pengakap tapi tak tercapai sebab xde duit nak beli uniform. 2 kerana nak bagi 2 orang anak teruna kat rumah pengalaman berkhemah dan masak nasi dalam buluh. Alasan tak berapa munasabah sebenarnya. kerana memang saya wajib mengikuti satu pasukan beruniform.

Perkhemahan memang cukup mencabar. Sampai aje di Kem Kaizen Pulai, Johor kami disambut oleh hujan lebat. Kelam kabut kami memayungkan diri beramai-ramai dengan fly sheet. yang ada baju hujan sibuk memasang khemah. Yang seronoknya barang2 semua sudah diturunkan. Apa lagi kelam kelibut la nak memasukkan beg ke dalam plastik pulak. Itu kenangan yang paling best. Antara pengalaman best yang lain :
1- Tidur dalam khemah yang seperti berada di tapak sawah. Air dibawah dan kami tetap tidur senang.
2-Hujan memang best dan cuaca sungguh 'sporting'. Disambut dgn hujan, tengahari panas terik, malam hujan balik dan dihantar balik dengan cuaca terik.
3-Makan nasi kawah.
4-Menyebok buat gajet tapi langsung sehabuk tak reti ikatan (surrender bukan kemahiran saya).
5-Sedang mencari kayu, kaki ditusuk oleh kayu yang dilempar dari bawah bukit ke atas oleh seorang kawan. Kuku kaki terbelah dan saya terpaksa diberikan pertolongan cemas (hehehe cemasnya).
Itu pengalaman kehidupan yang saya tak akan dapat kalau saya tidak berhenti kerja. Dan saya sangat menghargai pengalaman yang menjadikan saya lebih dewasa.Saya tidak pernah menyesalmenjadi Pengakap. Sekali berpengakap, selamanya berpengakap!
p/s : gambar nanti saya upload

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...