16 Oktober 2013

Jalan-Jalan Singapura (One day trip) versi DIY

Amaran : Pastikan anda benar-benar fit dan tak bawa budak-budak kalau nak ikut itenary redah dan belasah Singapura ini! Sila lihat peta MRT Singapura untuk memahami iteneri ini.

4.30 pagi- bertolak dari rumah ke LCCT
5.00 pagi- parking di LCCT dari jam 5-1.00 pagi RM42 lebih jimat daripada naik teksi RM60X2.
5.15 pagi- sahkan dokumen di kaunter Air Asia (tak perlu masukkan beg sebab travel light, dah web check in siap-siap kat rumah)
6.10 pagi- kapal terbang berlepas (solat subuh atas flight)
7.15 pagi-tiba di Changi International Airport@ Terminal 2 (tengok arah jalan untuk naik tren ke terminal utama)
7.30 pagi- tiba di terminal utama, sarapan pagi. Kalau tak tahu nak makan apa, boleh makan fast food macam Burger King (jangan risau kebanyakan fast food ada tanda halal, tak yakin tengok kat tepi dinding).
8.00 pagi- cari papan tanda MRT. beli one day tiket tourist kat kaunter. Tiket ni valid dari jam 6 pagi-12 tengah malam saja bukannya 24 jam, harganya SGD20 saja (deposit SGD10, jadi dengan SGD10 boleh naik semua kenderaan awam di Singapura dalam masa sehari memangla berbaloi). Pastikan anda sentuh kad tiket anda setiap kali naik dan turun.


Perjalanan dari Changi Aiport ke city, anda perlu menukar tren di Tanah Merah (line hijau). Dari Tanah  Merah, perjalanan diteruskan sampai ke Raffles Place. Di sini anda boleh turun dan exit di exit H. Kita akan mula dengan Merlion. Selepas exit, sebelah kanan akan nampak sungai. dari situ boleh river cruise  tapi tambangnya lain, tak boleh guna one day tiket tadi.





Dari Merlion, kami menyusur ke kanan dan lihat banyak jambatan dan bangunan tinggi. Jalan hingga jumpa simpang dan menyeberang jalan untuk ke tapak yang menempatkan Merlion. Dari sini  panoramanya cantik, Singapura yang maju!







Selepas penat bergambar kat situ, boleh memilih sama ada nak kembali naik MRT turun di stesen City Hall untuk lihat Raflles Hotel atau teruskan perjalanan anda melalui jambatan menuju The Esplanet (struktur macam kulit durian). Kami memilih berjalan kaki dan berehat seketika di The Esplanet.

Bila perut dah lapar untuk diisi makan tengahari, bolehla naik MRT turun di Bugis. Sebaik keluar dari stesen Bugis, jalan ke kanan, terus sampai jumpa traffict light. Di situ ada shopping mall. Masuk shopping mall tu dan keluar dari situ terus nampak kubah masjid. Kat situla Arab Street. Ada banyak restoren makanan halal. Pilih aje sambil jamu mata shopping. Barangan yang ada kat sini macam di Jalan Masjid India. Jadi saya tak ada beli apapun, sementelah bila di convert dengan RM yang sudah agak tinggi (dulu RM2.20 sekarnag RM dah semakin teruk RM2.70, lebih baik shopping di KL hehe).






Sebaik azan berkumandang (waktu lebih kurang sama aje di Malaysia), ambil peluang solat di antara masjid tertua di sini. Lepas tu boleh sambung jalan-jalan di kampung Melayu Gelam yang terkenal tu. Saya kembali ke stesen Bugis dan terus ke depan. Di sinilah letaknya Bugis Street, tempat orang membeli-belah juga. Harganya boleh tahan. Tshirt boleh dapat pada harga SGD10 untuk 3 helai. Orang sesak gila dan disebabkan lorongnya yang kecil, memang tak berapa sesuai untuk tolak troley baby.

Dari situ, kami naik bas. Nak tengok Singapura dari bas pula. Kami naik bas ke Marina Bay Sand. Kat sinila shopping mall terbesar di Asia! Boleh shopping kalau banyak bawa SGDnya sebab macam-macam jenama terkemuka di dunia ada di sini!





Seberang jalan je daripada Marina Bay Sand adalah Marina Bay Skypark. hah! tu yang kat belakang saya tu yang macam  kapal tu. Ada observation deck. Kalau nak naik SGD20 je! Saya amik gambar je... kat taman kat bawah ni, Marina Gardens by the Bay. Memang cantik terutama pada waktu malam! Malangnya disebabkan kepenatan, kaki dah tak larat nak berjalan lagi ke sana! jadi impian nak datang tengok garden tu waktu malam simpan kemas-kemas dalam poket la! Ada rezeki nanti boleh datang lagi dengan anak-anak pulak!



 Ini jambatan helix kat area Marina Bay juga.
Jam 8.00 malam ada pertunjukan istimewa kat luar shopping mall. Ada pertunjukan laser, rasanya lebih menarik kalau dilihat dari seberang di Merlion.

Kalau ada peluang, rasa makanan yang tak ada di Malaysia! Pasti beri pengalaman menarik. Kalau masih larat, boleh jalan-jalan di Orchard road (boleh baca entri saya sebelum ini tentang Orchard Road). Tapi disebabkan saya sudah 3 kali ke Singapura, dah pernah ke sana, jadi memang tak kuasa la nak ke sana lagi. Dah pancit! Hehe. Kalau nak ke sana naik MRT laluan merah (Jurong East).

Tepat jam 8.15 malam, semasa pertunjukan laser masih berlangsung, saya pulang menaiki MRT. Jangan lupa kembalikan tiket one day di stesen MRT di airport Changi sebelum pulang (dari Marina Bay terus ambil line hijau dan tukar tren ke Paya Lebar sebelum meneruskan perjalanan ke Changi). Selepas sahkan dokumen di kaunter Air Asia, selesai urusan imegresen, barulah saya makan. Pada malam itu flight delay 1 jam menyebabkan saya sampai ke rumah jam 2.00 pagi. 

Hehe. Pengalaman yang memenatkan tapi puas hati dapat pergi ke tempat-tempat yang saya belum pernah sampai di Singapura. Amacam? Boleh cuba iteneri ringkas dan padat ni. Lepas ni kita cuba one day trip Bangkok pula ye! Selamat melancong!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...