02 Oktober 2014

REPOST : Trip Redah dan Belasah : Selamat datang ke Korea!

Artikel ini pertama kali ditulis pada 4/4/13 dan repost sempena Peraduan Mudah C1NT4 TOP SECRET.

Cuti sekolah kali ini kami memilih Korea untul destinasi percutian kami! Kenapa Korea? Minat drama Korea ke? Hehehe, itu soalan yang ditanya bila saya beritahu nak ke sana. Jawapan saya; saja suka-suka. Nak tengok kenapa orang Malaysia berkenan sangat ke Korea. Jadi selama 5 hari saya akan kongsikan pengalaman saya bersama anda menjelajah Korea dalam siri biasa; Redah dan Belasah! hehehe.

Kami menaiki penerbangan tengah malam menyebabkan kami sampai awal pagi sekitar jam 8.  Airport Incheon sangat besar, untuk mengambil bagasi, perlu menaiki tren. Lapangan terbang ini menerima anugerah 8 tahun berturut-turut sebagai Lapangan Terbang Terbaik di Dunia! Jadi memang besar, kemas dan efisien!

Suhu di luar mencatat 0 degree. Jadi keluar di lapangan terbang, pakaian seberat 1.5 kg itu mestilah digunakan. Dengan suhu serendah itu, memanglah sejuk gedi! Kami menaiki bas menuju hotel namun disebabkan masih terlalu awal, kami tidak dapat mendaftar masuk. Kami meninggalkan beg di concierge  Hotel Best Western Premier, Mapo lalu memulakan trip Redah dan Belasah Korea.
 di depan hotel

Destinasi pertama, Nami Island, pulau yang terkenal gara-gara Winter Sonata! Disebabkan kami sudah terlepas bas, jadi kami menaiki subway selama 2 jam,dengan tambang dalam RM30 sehala. Banyak juga kena tukar tren, jadi penumpang kena alert ya! Sebaik tiba di stesen terakhir, Gapyeing kami naik teksi dengan tambang RM9. Hmm... xtak sampaipun 5 minit dah sampai ke terminal feri. Untuk ke Pulau Nami, ada 2 cara. Kami memilih untuk naik feri dan visa entri ke Naminara Republic berharga RM24. Ada satu lagi option bagi mereka yang gemar adventure! Ke Nami dengan flying fox menggunakan kabel. Bapak punya tinggi, sayup je saya tengok! Minta maaflah, bukan saya la kalau berani flying fox cam gitu!

 saljipun tak habis cair lagi... panjangnya winter
 tasik...
 depan poster drama Winter Sonata
 simbolik adegan berbasikal
 katanya kat sini mereka ****** hehehe...
nak bergambar dengan patung cendana ni pun kena amik nombor (hehe beraturla)!


Kami bergambar di Nami Island lebih kurang 2 jam. Jenuh jugala nak faham apa yang best sangat Winter Sonata tu bila nampaknya taksub orang bergambar di tempat-tempat  sepeti firt kiss la, naik basikal la. kiki. inilah bahana kalau x minat citer Korea tapi ngada2 nak sangat pegi Korea!



Kat situ ada tempat solat tapi tak ada tempat jual makanan halal seperti yang dimaklumkan. Agaknya dah tutup sebab kami beberapa kali pusing kawasan kedai tapi tak jumpa. Ada kedai suggest vege pizza for muslim. Tapi kami pilih makan biskut jela...



Saya bersetuju dengan Dhiya mengatakan pulau ni overated. Kalau tak ada drama Winter Sonata tu, tempat ni tak ada apa selain daripada pokok2 tinggi. Memang cantikla pokok pain tinggi tu dengan syarat ada daun. Kalau botak je, hmm... memang tak berbaloi nak datang (disebabkan kedudukannya yang agak jauh dari Seoul). 



Semasa kami tiba, salji masih ada yang mencair menunjukkan winter baru sangat berakhir. Saya dapat merasakan pulau ini sangat sesuai dilawati pada musim autumn bila daun2 pelbagai warna! Hujung spring mungkinlah cantik sebab ada bunga. Kesian kat sorang makcik tu, dia ambil gambar bunga yang baru ditanam di taman tu. Dia kata, jadilah dah tak ada bunga masa musim bunga! Haha.



Semasa tiba di airport lagi, saya asyik berdoa, janganlah tak ada daun pokok2 ni masa ke Nami. Alhamdulillah doa saya tu makbul sekalipun daunnya xdela penuh sangatpun lagi! Daripada tak ada!



Balik dari Nami, naik bas shuttle ke Insadong. Perjalanan selama 1 jam. Tambang RM23. Penatla juga berjalan kaki melihat pemandangan selama 2 jam! Dalam bas, boleh zzzzz....



 kat tengah jambatan 

 pokok2 pain yang tinggi cantik
 flying fox-satu cara lain ke Nami Island
saya naik feri je... tengok banyak bendera negara-negara luar

Boleh baca kisah ejen Zed di Pulau Nami dalam novel terbaru saya C1NT4 TOP SECRET untuk rasakan lebih pengalaman di sini. Untuk lebih gambar boleh buka facebook fan page Laila Kamilia dan bukalah album gambar EKSLUSIF : LOKASI INSPIRASI C1NT4 TOP SECRET. Selamat membaca dan membelek gambar!

3 ulasan:

CT berkata...

wah..seronoknya gi Korea...tgh simpan impian nih...:)

zila@akulovetravel berkata...

ni baru starting kan?? bila nak sambung??

Jari Manis berkata...

Bila baca entri ni ingat kenangan kesana dulu :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...