18 Oktober 2010

Hana sudah pulang ke rumah

gambar hari ke 4 di Hospital Serdang

Semasa reunion ex Berliners di rumah Kak Aed, Hana sudah batuk-batuk tapi dia gembira dan nampak sihat. Masa tu hari Sabtu. Hari Ahad sudah ke klinik dan mula demam pada malam hari, Isninnya saya mengambil cuti kecemasan. Tanpa disangka, demamnya sekejap ok, sekejap jadi terutama pada malam hari. Hari Khamis dia sudah menampakkan semakin tidak bermaya, ayahnya cuti dan bawa dia ke Klinik Kesihatan Bangi. Kemuncaknya saya dan suami ke Hospital Serdang jam 11.00 malam dan dia dimasukkan ke wad 5A, didiagnos  pneumonia.  Dia batuk teruk tidak berhenti-henti sehingga merah padam. Saya yang melihat menitiskan air mata. Kalaulah penyakitnya itu boleh dipindahkan kepada saya. Tetapi apakan daya, saya hanya mampu melihatnya menanggung sengsara itu sendirian tanpa boleh berbuat apa-apa selain dari menemaninya sebaik tamat waktu persekolahan. 

Saya merempit ke hospital dan mengambil tugas menjaga Hana dari pengasuhnya sehingga ke malam. Pagi esok, seawal 6.30 pagi saya sudah bertolak balik ke rumah untuk meneruskan pekerjaan. Almaklum, tugas sebagai guru, saya tidak sewenangwenangnya boleh mengambil cuti kecemasan 7 hari sepanjang tahun itu. Hingga doktor di situ marahkan saya kerana "TIDAK MEMBEKALKAN HANA DENGAN SUSU" semasa meninggalkannya dalam jagaan pengasuhnya. Saya mahu DISEKOLAHKAN dengan mengikuti kelas kaunseling BREASTFEED.  Jururawatpun gelak kerana selalunya ibu yang memberi anak susu botol yang kena beri kaunseling, tapi ini dah terbalik. Semuanya berlaku kerana salah faham. Saya tidak dapat bertemu doktor semasa sesi lawatan untuk memberikan penerangan mengapakah Hana Montella saya tidak mahu susu selain susu ibunya. Tetapi saya memang kecil hati kerana doktor memperkecilkan peranan saya sebagai seorang ibu yang pastiya telah berusaha terbaik untuk "MEMONTELKAN" Hana saya!

Apapun Doktor itu sudahpun menerima 'balasannya'. Bukan saya, tetapi orang lain telah membuat aduan tentang sikap doktor itu yang agak menjengkelkan semasa berkomunikasi dengan pesakitnya. Itulah namanya "HIDUP UMPAMA RODA". 


Setelah 3 hari barulah keadaan Hana menunjukkan perubahan. Alhamdulillah hari ke 5, Hana sudah boleh keluar dari wad. Kebetulan saya memang mengambil cuti rehat pada hari itu. Ada hikmah kerana saya diberi panduan penggunaan puff. Hana saya disahkan doktor mengidap Asma. 

Kesempatan ini saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada warga kerja Hospital Serdang yang membantu sepanjang Hana dirawat di sana. Semoga ALLAH membalas kebaikan mereka dengan kebaikan yang lebih lagi.

Kini, Hana saya sudah sihat walaupun masih memakai puff 2 kali sehari. Gembira sangat dia dan saya tidak sudah-sudah mengucapkan syukur kerana melihat senyuman Hana.

3 ulasan:

Unknown berkata...

la... bile hana saket??? rasa baru jumpa semalam akak tak citer pun pasal bebudak. owh sekejap sangat borak rasanya akak. patut terdetik dihati nak tanya, tapi banyak pula benda nak bebel...

LK berkata...

hehehe....mehla datang rumah kita sembang2 lg....

Baitul SMR berkata...

Alhamdulillah...

she is a strong girl indeed.
tengokla gambar Hana ni, senyuman yang meruntun hati. So cute.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...