20 Jun 2010

Alkisah Kad

Macam-macam kad ada dalam dompet kita kan? Kadang-kadang sampai nak pecah kulit dompet kita semata-mata kerana memasukkan kad yang macam-macam. Ada kad diskaun di macam-macam pasaraya/pusat membeli-belah dan macam-macam lagi. Ada pula kad kredit sampai 3,4 (hehehe saya ada 1 aje, itupun suplement jer). 

Bila saya ke Jerman, semua kad-kad itu saya simpan dalam satu folder, untuk digunakan pada masa akan datang (bila pulang). Namun dengan kad yang saya simpan itu,  rupanya tidak berguna kerana :
i- kad Touch n Go jika tidak digunakan/aktif selama setahun sudah tidak boleh digunakan lagi dan semua prepaid di dalamnya lupus.
ii- kad-kad diskaun hayatnya tidak panjang kerana harus diaktifkan dengan yuran tahunan ataupun dikeluarkan baru/dikemaskini
iii-smart card astro harus dipulangkan kembali jika tidak mahu dicaj RM80 untuk kad yang baru jika mahu disambung semula penggunaannya

Jadi, dari menyemakkan folder anda dengan macam-macam kad, adalah lebih baik lihat terma dan syarat penggunaan kad tersebut. Jangan nanti dah masuk lorong Touch n Go untuk menambah nilai, anda kena mengundur keluar ke lorong lain pula. Tak ke menyusahkan orang lain? (macam saya tapi mujur saya ada 2 kad TnG, jadi tak adalah rasa pengalaman mengundur tu).

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...