29 September 2009

KEMBARA EROPAH: Germany - Munich




sekitar Town Hall


di hadapan stesen keretapi Munich




Allianz Arena
Kami tiba di Munich ataupun Munchen tengahari. Selepas mendaftar masuk di hotel dan berehat sebentar, kami terus ke Allianz Arena. Stadium yang menyaksikan Bayern Munich mengalahkan Manchester United pada piala Audi hujung Oktober lepas. Dari Stesen S Bahn Frotte Manning ke Allianz Arena memang jauh. Kami terpaksa berjalan sejauh lebih kurang 1km. Beberapa kali kami berhenti kerana selain jauh, permukaan jalan yang menegak menyebaban kami seolah-olah harus mendaki. Almaklum saya berjalan untuk dua orang. Allianz Arena yang berlengkar-lengkar itu memang cantik. Saya dapat membayangkan pada malam ada acara, pastinya ia sangat cantik kerana pada waktu malam ia akan menyalakan lampu yang boleh bertukar warna.

Sudah sampai, kami ke FC Butik dan melihat barang-barang cenderamata yang dipamerkan. Ramai rupanya peminat Bayern Munich membeli-belah di sini. Kami sempat bergambar dan ke Allianz Butik sebelum kami berehat-rehat utuk meneruskan perjalanan ke destinasi lain pula. Pada waktu petang, kembara stadium adalah percuma tetapi kami tidak ikut sama kerana keadaan saya yang tidak mengizinkan.
Destinasi seterusnya MarienzPlatz. Di sana kami bergambar di Rathaus ataupun Town Hall yang begitu unik dan merupakan antara kebanggaan Munich. Orang sangat ramai menyebabkan kami sukar untuk mengambil gambar sekeluarga. Sebelum pulang kami ke Odeon Platz dan ke Hard Rock Café.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...