23 Jun 2009

KEMBARA EROPAH: London Lagi...

Kami ke London lagi untuk menyelesaikan sedikit urusan peribadi. Kunjungan kali ini atas nama kesibukan dan kesempitan waktu, memang kami tidak sempat berkunjung ke tempat-tempat menarik yang sudah disenaraikan sebelum berangkat ke London. Saya tidak sempat ke Kessington Palace (untuk melihat scene lokasi kulit novel Dhiya Zafira, Ku Damba Bahagia), menjamu selera di Malaysian Hall dan membeli-belah. Inilah sebahaigan gambar di London yang sempat saya rakam sebelum pulang ke Berlin. Mujurlah kami sudah berkunjung ke kebanyakan tempat tarikan pelancong semasa kunjungan pertama dulu, jadi tidaklah rasa terkilan sangat.


Pada beberapa hari sebelum kami bertolak, kami dikejutkan dengan berita London Tube Strike. Alamak! Ini kerana pengalaman kami sebelumnya semasa Krismas semasa Tube tidak dibuka, kami memang patah kaki untuk bergerak. Semasa tiba di London pada tengah malam Jumaat itu, dari cermin tingkap bas, saya lihat lorong-lorong pejalan kaki menuju stesen Tube telah dirantai menunjukkan strike masih belum berakhir. Semasa berhenti di stesen Bakers Street, barulah hati saya lega bila membaca notis yang strike akan berakhir pagi itu dan kemudahan Tube dijangka berjalan seperti biasa. Ya, siapa yang tidak gawat bila kedatangan kita di saat yang tidak sepatutnya. Sesungguhnya kita hanya merancang, Tuhan juga yang menentukan. Tiket ke London telah dibeli sebulan awal, manalah hendak disangka London akan heboh dengan strike pula pada hari saya berada di sana. Alhamdulillah Allah telah permudahkan urusan saya nampaknya.



Kali ini kunjungan singkat ini, kami santai dan tidak terburu-buru mengejar waktu seperti selalunya kami berkunjung ke mana-mana destinasi. Mungkin kerana sebelum berangkat, sudah ditanam di kepala, kunjungan kali ini atas urusan lain, bukannya untuk jalan-jalan makan angin. Namun sempat juga saya makan roti naan dan tikka ayam di kedai Pakistan. Lepaslah juga kempunan hendak makan roti naan ayam tandoori. Mungkinkah ini kunjungan kami yang terakhir ke London? Saya tidak berani berjanji.... kerana saya memang sudah jatuh hati kepada London.... dan kami hanya akan pulang ke Malaysia, Mac tahun depan!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...