02 Mei 2009

Ikan Oh Ikan Episod 3

Ingat tak saya pernah membuat entri bertajuk Ikan Oh Ikan pada awal-awal kedatangan saya ke Berlin tidak lama dulu. Baru sekarang saya berani mencuba dan inilah hasilnya kari kepala ikan salmon yang segar. Sejak beberapa bulan ini saya hanya makan ikan frozen. Masa di Rotterdam dulu, dapatlah Dina masakkan ketam masam manis yang segar. Di Belgium, Kak Na masakkan ikan goreng ikan patin yang segar. Di Paris, abang Yusri masakkan kari kepala ikan salmon yang segar. Inilah baru saya berani mencuba makan ikan salmon. Lepas ni cadangnya hendak masak ikan mackerel pula. Kata Kak Norzailina Nordin dan Kak Eka Fahara, macam ikan kembung di Malaysia. Saya dah intai-intai ikan-ikan segar tu kat Balikci (kedai menjual ikan). Harganya tidaklah mahal sangat. 1 kepala ikan berharga Euro2 sahaja. Ikan mackerel sekilo cuma Euro6.70.... memang murah dengan syarat di kepala janganlah hendak ditukar ke RM pula. Kalau tak, jawabnya makan ikan frozen ajelah sampai balik ke Malaysia tahun depan!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...