27 Mei 2009

KEMBARA EROPAH: Czech Republic - Prague

Prague, Rep. Czech telah dilabelkan sebagai salah sebuah bandar tercantik di dunia dan menerima pengiktirafan sebagai UNESCO sebagai salah satu World Heritage. Hati tertanya-tanya benarkah sebegitu cantik hingga diberikan jolokan begitu. Dan apabila sudah ada di depan mata, mata menjadi saksi dan hati mengiyakan kebenaran itu. Dengan keindahan semulajadi dan kecantikan binaan bangunannya, membuatkan saya benar-benar terpesona.


Pemandangan Prague Castle dari Charles Bridge

Perjalanan kami ke Prague bermula dengan sedikit kelam-kabut disebabkan apa yang dirancang nampaknya tidak menyebelahi kami. Pada awalnya kami ingin menaiki keretapi tetapi tambang keretapi pergi-balik untuk kami 4 orang adalah sebanyak Euro240 yang dirasakan agak mahal. Lalu kami telah menempah kereta sewa untuk ke sana bagi menjimatkan kos. Namun apa yang dirancang tidak menjadi. Pada malam kami ingin mengambil kereta, kami dimaklumkan bahawa kereta yang kami sewa dari syarikat itu tidak boleh dibawa keluar ke negara-negara seperti Poland, Rep. Czech, Austria etc. tetapi jika hendak ke Itali atau Sepanyol tidak ada masalah. Dikatakan rangkaian jalanraya di negara-negara terlibat tidak berapa baik hingga menyebabkan berlaku banyak kemalangan kepada kereta yang disewa.


Pemandangan di sepanjang pergunungan Erzgebirge

Mula-mula kami buntu juga memandangkan hotel sudah ditempah. Tetapi kemudian kami mengambil keputusan untuk pergi juga dengan menaiki keretapi esok pagi. Perjalanan dari Berlin ke Prague mengambil masa kira-kira 4 jam lebih sahaja. Sepanjang perjalanan kami disajikan dengan perjalanan menarik melalui pergunungan Erzgebirge yang direntasi lembah sungai alpine yang berbatu dan bergunung-ganang.

Pemandangan dari atas Prague Castle

Sekitar Wenceslas Square yang meliputi National Museum dan Statue St. Wenceslas

Sekitar Praha Old Town

Rep. Czech mempunyai matawangnya sendiri iaitu Koruna walaupun turut menerima matawang Euro. Euro 1 = KCZ 27. Jadi bila membeli-belah, terpaksalah di kepala menukar kepada Euro. Selain tempat-tempat menarik yang menjadi tumpuan pelancong, Prague terkenal dengan industri kristalnya. Bohemia Crystal yang terkenal itu datangnya dari sini. Di mana-mana ada dijual barangan kristal dan menariknya jika anda membeli dari Bohemia, ia akan menyertakan dengan sijil pengesahan ketulenannya sekali.

Jika anda berkesempatan berjalan-jalan ke Eropah, apa kata singgah ke Prague. Selain dari pemandangan yang cantik dan boleh membeli-belah, anda akan berasa kurang tertekan berada di sini kerana harga barangan, perkhidmatan dan penginapan di sini antara termurah jika dibandingkan dengan negara Eropah yang lain.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...