23 Mei 2009

Jom ke Disneyland Paris

1 hari Memang Tidak Cukup! Kami bertolak awal pagi untuk ke sana. Perjalanannya saja sudah hampir 1 jam. Jadi pada pagi Sabtu yang memang sudah didedikasikan khusus untuk ke Disneyland, Paris kami hanya sampai jam 10.15 pagi sedangkan ia dibuka jam 10.00pagi. Ketika kami sampai orang sudah ramai yang beratur di depan pintu masuk taman tema. Disebabkan agak lewat, express lane ticket untuk hari itu telah habis.

dihadapan istana Walt Disney (macam cover TLC Lynn Dayana)

Kami sudah membeli tiket combo hopper park di mana dalam sehari kami boleh masuk kedua-dua taman iaitu Disneyland Park dan Walt Disney Studio. Harganya boleh tahan juga, Euro 50 seorang dan kanak-kanak 3 tahun ke atas Euro 41. Bila fikir-fikir balik, memang rugi juga kerana disebabkan lautan manusia yang terlalu ramai dan kami tidak dapat express lane ticket maka kami menghabiskan masa yang terlalu lama untuk beratur untuk bermain satu-satu permainan. Jadi banyak permaianan yang kami tidak dapat bermain disebabkan kekangan masa.


dihadapan pintu masuk Disneyland Park


dihadapan pintu masuk Walt Disney Studios



perarakan kereta berhias karektor Disney

Jika ke Disneyland memang yang sudah tua terasa jadi budak-budak semula. Tetapi bagi orang yang 'dewasa' mungkin kunjungan ke Disneyland tidak mengujakan jika datang tidak bersama kanak-kanak. Kanak-kanak memang ramai hinggakan ada ibubapa yang terpaksa merantai anak mereka dengan tali. Mula-mula saya hairan juga sampai hati ibubapa buat anak seperti itu tetapi kemudiannya saya rasional. Daripada hilang anak, lebih baik malu sikit. Ada juga ibubapa yang meletakkan lencana di dada anak mereka butiran peribadi jika anak-anak hilang. Ini kerana manusia yang terlalu ramai, jangankan kanak-kanak, kami yang dewasa ini juga telah terpisah antara satu-sama lain kerana kesibukannya. Jadi bila bermain, pegang-peganglah anak ye. Jangan sampai mak bapa pula yang over acting.


Sepanjang sehari itu memang anak-anak gembira habis dengan taman tema itu. Yang penatnya tentulah saya dan suami. Nak bagi makan lagi, nak ambil gambar lagi. Tapi mujurlah anak-anak kami ini sudah biasa berjalan. Istilah tunggu sekejap, lepas ni kita pula, sabar, nanti kita beli, yang ini tak best, etc itu mereka sudah boleh menerimanya. Jadi benda-benda yang menghabiskan duit macam membeli belon Disney yang comel-comel itu dapat ditangkis dengan mudah. Kalau berjalan di Europe dengan nilai matawang yang tinggi, kenalah ajar anak disiplin sikit. Kalau tidak, rabaklah poket emak ayah.


Rasanya memang tidak puas ke sana walaupun sehingga taman ditutup jam 10.00 malam kami masih ada di sana. Cadangnya kami akan ke Disneyland Hong Kong pula jika ada rezeki di lain masa. InsyaAllah masa tu, kami ke sana memang hanya untuk ke Disneyland.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...