15 April 2009

Pesta Buku Kuala Lumpur 2009 Datang Lagi!


Pesta Buku tahun ini akan bermula pada 17-26 April 2009. Masuk tahun ini dah 2 tahun saya tidak berada di meja penulis menandatangani autograf di novel. Tetapi kemeriahan Pesta Buku masih terngiang-ngiang dan terasa. Ketika inilah peminat buku dari seluruh pelusuk Malaysia akan datang berduyun-duyun ke PWTC, sesaknya hingga bersentuh bahu. Kalau nak bawa stroller dan budak kecil, memang akan menyusahkan...apatah pula yang memandu kereta. Mencari parkir pasti sudah membuang banyak masa. Komuter dan LRT juga ada cerita sendiri....

Masih ingat lagi, jika sebelum bergelar penulis, saya ke Pesta Buku untuk membeli koleksi novel-novel kegemaran saya. Biasanya saya sudah ada senarai novel yang akan saya beli yang sudah dibuat awal-awal lagi. Saya jarang dapat tandatangan penulis kerana saya biasanya akan pergi pada hari bekerja untuk mengelakkan kesesakan dan penulis pula biasanya ramai pada waktu hujung minggu. Bagi saya jika hendak membeli buku, saya harus membeleknya lama hingga dapat 'rasa'. Bila sudah puas hati baru saya beli (walaupun memang buku itu sudah awal-awal lagi ada dalam senarai saya). Kalau orang ramai, tentu susah saya hendak membelek-belek.

Bila sudah ada novel sendiri, biasanya saya akan pergi ke PWTC berkali-kali memenuhi jadual bertugas yang telah disediakan Penerbit. Di sana saya gembira kerana selain dapat berjumpa peminat buku secara bersemuka, saya akan dapat mendengar komen mereka secara spontan. Selain itu apabila bertemu dengan teman penulis, kami akan bertukar-tukar cerita. Semuanya saya kumpulkan dan simpulkan supaya saya dapat memperbaiki hasil penulisan saya pada masa akan datang.

Tahun ini, saya di sini. Tahun depan, belum tentu lagi saya akan berada di PWTC ketika berlangsungnya Pesta Buku nanti. Doa dan harapan saya semoga penulis dan peminat buku akan dapat mencapai matlamat masing-masing semasa di sana.

Untuk mengetahui jadual penulis bertugas sila layari :
http://www.alaf21.com.my/buletin_isnin/pestabuku%20&%20pameran/pestabukupwtc2009/jadual%20writer.html

dan http://cesb.net.my/main/

Selamat Berpesta!

2 ulasan:

azizailan berkata...

punye le ramai manusiaaa cikgu, berpeluh ketiak teman bejalan dalan a-con...tapi puas hati bawak anak2...
macam2 adaaaa cikgu

LK berkata...

memang macam2 ada..ngape yop pergi mase hari cuti...cube pergi hari keje genrenti terang benderang je jalannye

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...