05 Mac 2010

KEMBARA EROPAH: Budapest, Hungary


bangunan Parlimen yang menjadi tarikan utama Budapest

cili yang dikeringkan dijadikan hiasan dan ulam, kebanggaan Hungary

sempat merakam gambar di hadapan istana

lagi sudut di bangunan Parlimen

tinggalan sejarah Budapest

jambatan (Chain Bridge) yang menghubungkan bandar Buda dan Pest

Entri kembara Budapest ini telah lama disimpan tapi kerana tidak berkesempatan menulis, ia hanya tersimpan di dalam peti deraf saja. Lihat gambar sudah tau, ketika kembara ini saya sedang sarat mengandung tetapi kerana tiket ICE sudah dibeli, saya harus juga meneruskan agenda kembara saya dengan perut yang besar itu...hehe.

Kami ke Budapest, Hungary dengan keretapi dari Bratislava, Slovakia. Kami tiba sudah lewat malam dan syukurlah hotel tempat kami menginap betul-betul di hadapan stesen keretapi utamanya Keleti (memang sengaja dicari hotel yang terdekat kerana perut saya itu...hehe). Stesen keretapinya memang besar dan masih mengekalkan tinggalan sejarah.

Budapest merupakan dua bandar yang terhubung melalui jambatan Chain Bridge. Disebelah baratnya bandar Buda, merupakan bandar yang masih mengekalkan tinggalan-tinggalan sejarah (dengan istana di atas perbukitan) sementara di seberang sungai Danube iaitu di sebelah timurnya bandar Pest, mewakili Hungary yang moden, digabungkan keduanya menjadi BudaPest. Entri yang sangat ringkas namun gambar-gambar di dalam pos ini pasti membuatkan mereka yang ingin kembara memikirkan satu lagi pilihan jika ke Eropah terutama yang meminati bangunan klasik dan bersejarah.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...