31 Januari 2009

Hakimy 3 Jahre Alt

Hari ini 30 Januari 2009, hari jadi Hakimy ke 3. Istimewanya ia disambut jauh dari Malaysia. Dan Hakimy akan sambut hari jadinya lagi di Berlin pada tahun depan InsyaAllah. Seperti tahun-tahun sebelumnya, kami hanya menyambut hari jadi Hakimy di rumah bersama-sama. Inilah parti hari jadi Hakimy....


Hariz Hakimy Fadly... lahir pada 30 Januari 2006 pada jam 12.45 malam. Saya tidak menjangka dia akan menjadi bayi pramatang kerana lahir pada minggu ke 34. Saya dimasukkan ke wad selama seminggu kerana kontraksi awal, dicucuk peha kiri dan kanan untuk mematangkan paru-paru bayi. Doktor beri saya ubat untuk melewatkan kelahirannya biar cukup 35 minggu tapi dia hendak lahir juga. Alhamdulillah beratnya melebihi 2.5 kg, jadi tidak perlu dimasukkan ke inkubator.

Dia tidak setakat mengejutkan saya dengan lahir pramatang tetapi perkara yang paling mengejutkan saya ialah bila mendapat tahu kedudukannya songsang pada minggu ke 33! Semasa saya keluar wad, doktor tidak memaklumkan saya, yang saya berkemungkinan akan melahirkannya melalui Casearian. Lalu pada 29 Januari semasa saya sudah tidak tahan kontraksi (doktor pesan jika saya sudah sakit 2 kali dalam masa 5 minit baru ke hospital) jam 7 malam, saya langsung tidak menjangka saya akan melalui satu pembedahan!
Semasa dibawa ke wad kecemasan di Hospital Putrajaya, saya terus diasak doktor bertugas; mengapa saya datang lambat, mengapa tak puasa....sedangkan hakikatnya saya tidak tahu saya akan dibedah! Saya terkedang di katil merelakan diri disuntik dan macam-macam lagi;keadaannya betul-betul dalam kecemasan kerana doktor kata sudah tidak punya masa lagi. Semuanya harus pantas kerana rahim sudah terbuka 5cm tetapi bayi tidak boleh keluar secara normal....
Ketika itu jika Tuhan mengambil nyawa saya, saya tidak sempat untuk bersalam dengan ibu, tak sempat hendak meminta doa dan restunya, nak minta ampun atas semua dosa-dosa saya padanya.... Dan saya tidak berkesempatan menatap wajah suami untuk memohon redhanya pada hembusan nafas saya yang terakhir....
Anak bertuah saya ini sudah 3 tahun hari ini.... Terasa peristiwa itu macam baru semalam berlaku. Rupanya hikmah di sebalik kelahirannya yang pramatang...dia ingin memberi peluang kepada abangnya Hardy untuk dibedah di IJN. Kerana saya sudah menolak satu slot waktu pembedahan untuk Hardy kerana waktu itu saya sedang mengandungkan Hakimy. Hardy selamat dibedah semasa Hakimy berusia 2 bulan lebih. Jika dia lahir pada 5 Mac (saya berangan sebelumnya dia dapat lahir pada hari jadi saya yang ke 29 pada 4 Mac)... ketika itu dia baru berusia sebulan.... kerana pembedahan Hardy tidak boleh ditangguhkan untuk kali kedua.
Kerana itulah anak ini saya namakan Hariz Hakimy....yang bermaksud pelindung yang bijaksana...
Selamat Hari Jadi ke 3! Semoga terus menjadi anak yang soleh dan bijaksana.

6 ulasan:

Hana Zozolina berkata...

ape kisahnya dgn si abang tu akk??

LK berkata...

oh... si abang tu sakit jantung, berlubang VSD...sejak lahir. dah operate masa umur 5 tahun tu...masa Hakimy lahir..

Khairul berkata...

Selamt Hari Lahir!!!! sori pak cik (uhhhh..umur ku dah 30 rupanya...) tak leh bg hadiah...jauh...lg pun budget tempias ke majlis sendiri!!!

Moga jd anak yng Soleh!!! Amin.

Shanika Latisha berkata...

Hakimy...alles Gute zum Geburtstag…...seien Sie ein guter Junge....die wichtigste Sache… ist a anak soleh....

LK berkata...

khairul: terima kasih...kalau dekatpun bajet pakcik mesti lari juga...hahaha

LK berkata...

ika: danke schon!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...