26 Oktober 2008

Money Matters : Pindah duit


Bagi mereka yang baru pertama kali hendak ke luar negara tetapi memerlukan duit yang banyak untuk perbelanjaan kehidupan di negara orang di sini saya ingin kongsikan pengalaman tersebut.

Kita boleh memilih sama ada :
a- bawa sendiri (risiko pada keselamatan diri dan duit). Jika nak bawa juga jangan simpan di satu tempat dan dalam beg kargo.
b- bank draft (prosesnya lambat dan ambil masa)
c- travellors cheque (rugi sebab matawang ditukar ke USD dulu baru ke matawang yang kita mahu)
d-moneygram/western union (caj perkhidmatannya agak tinggi)
e- telegrafic transfer (melalui bank sendiri. sedikit caj perkhidmatan dikenakan. kalau Maybank akan caj RM10 per transaction dan Deutsche Bank (EUR 5,50)


Jadi pilihan yang terbaik pastinya e, tetapi jika anda perlu menggunakan duit pada kadar segera sebaik tiba, adalah menjadi masalah jika duit anda masih di bank. Saya difahamkan bahawa rakyat Malaysia tidak boleh membawa keluar wang dari Malaysia secara tunai lebih dari RM10K. Jika perlu membawa jumlah wang yang banyak, kita perlu membuat pengisytiharan kepada kastam dan perlu check in lebih awal 3-4 jam sebelum masa berlepas.

Jadi sebelum keluar dari Malaysia, sila aktifkan aybank Phonebanking. Tetapi jika masih tidak sempat, kita masih boleh memohon TAC melalui konsultan Maybank.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...