27 Oktober 2008

Keistimewaan Murid Autisme

Kesempatan saya melawat ke salah sebuah Pusat Dalam Komuniti (PDK) swasta di Cheras pada bulan puasa yang lalu memberi saya pengalaman yang berharga. Di sini kanak-kanak istimewa diberikan pertolongan sesuai dengan kekurangan keupayaan mereka. Apa yang saya lihat, kelas di sini terhad kepada 1 atau 2 orang pelajar untuk seorang guru dalam satu masa. Kerana itu murid-murid yang hadir ke sini hanya setakat 2 jam untuk 2 hari seminggu. Berbanding dengan sekolah pendidikan khas yang muridnya ramai untuk seorang guru dan murid-murid hadir setiap hari persekolahan.
Oleh yang demikian, guru/ahli terapi dapat memberikan pertolongan yang optimum kepada murid berkenaan.
Apa yang menarik perhatian saya, seorang murid Autisme yang pandai melukis. Dia melukis gaya seorang pelukis profesional melukis potret. Istimewanya dia boleh melukis berdasarkan watak yang dilihatnya sehari-hari pada seorang individu itu. Misalnya jika guru A suka tersenyum maka lukisannya akan menunjukkan air muka senyuman sedangkan jika guru B garang maka dia akan melukiskan wajah yang garang juga.
Kesempatan kami ke sana, adik ini berbesar hati buat pertama kalinya mahu melukis gambar guru lelaki. Inilah gambar beliau yang sempat saya rakam menggunakan kamera telefon saya.
Harapnya bila adik ini dewasa, beliau akan terus menyinar dengan bakatnya sebgaimana orang normal menyara hidup hasil dari tangan sendiri.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...