02 Julai 2008

Euro Dah Tamat... Olimpik Pulak Menanti

Setelah sebulan bergelumang dengan bolasepak, maka pada 30 Jun yang lalu tamatlah sudah pesta yang membuatkan peminatnya yang bermata merah (akibat kurang tidur) kembali menjalani rutin kehidupan seperti sediakala. Antara manusia yang kembali normal ialah abang. Sejak sebulan lalu, dia tidak pernah tertinggal walau satupun perlawanan bolasepak Euro 2008 jam 12.00 malam dan 2.45 pagi hampir setiap hari (perlawanan kumpulan) dan selang 2-3 hari (kalah mati). Saya pula menjadi mangsa apabila kerap terjaga mendengar riuh jeritan goll nya di pagi-pagi buta. Dan adakalanya akibat tidak dapat melelapkan semula mata, saya pun turun untuk menonton sama aksi bola yang berlangsung di Switzerland dan Austria itu.


Antara perlawanan yang sempat saya tonton ialah Germany vs Poland (2-0), Netherlands vs France (4-1), Spain vs Russia (4-1), Portugal vs Germany (1-3), Netherlands vs Russia (1-3) dan Germany vs Turkey (3-2). Tetapi bila tiba perlawanan Final, saya tertidur dan apabila bangun, tinggal 2-3 minit sahaja lagi sebelum pengadil meniupkan wisel dan Spain diisytiharkan juara apabila menundukkan Germany dengan 1-0 hasil jaringan Torres. Antara pemain yang menjadi tarikan pada Euro kali ini dan juga menarik minat saya ialah Cristiano Ronaldo dari Portugal(kurang menyerlah kali ini tetapi sebab hensem dan berbakat), Ballack dan Podolski (Germany), Arshavin (Russia), David Villa (Spain - penjaring terbanyak Euro) dan Sneijder (Netherlands).


Apapun, Euro sememangnya satu pesta bolasepak kedua terbesar selepas Piala Dunia dan pastinya tahun 2012 nanti kita akan bertemu sekali lagi. Namun, selepas pesta Euro, kini menanti kita satu pesta sukan terbesar dunia pada bulan Ogos ini ialah Sukan Olimpik yang akan diadakan di Beijing, China pada 8-24 Ogos 2008. Ini satu lagi pesta sukan yang amat saya nantikan. Dan sudah tentu acara badminton dan olahraga menjadi favourite saya untuk melekap di kaca tv ogos nanti.


Memang saya minat sukan,

tapi dah lama tak bersukan,

patut pun tak turun2 berat badan,

Nasib kau lah badan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

cantik pantun!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...