23 Januari 2008

Lee Chong Wei Menang lagi!

Walaupun berita ini sudah basi, saya maih mahu memperkatakannya. Lee Chong Wei menang lagi menjuarai Malaysia Open untuk kali yang kelima dalam sejarahnya.
Petang itu tarikhnya 20 Januari hari Ahad saya bersila di depan TV tidak sabar menantikan aksi Chong Wei. Jejaka dari Pulau Mutiara ini turun dengan wajah yang tenang. Hati saya berdebar-debar. Bukan kerana memandang wajahnya tetapi tidak sabar menyaksikan aksinyanya di gelanggang badminton.
Rekod pertemuan dengan Lee Jung Il pemain dari Korea Selatan yang bakal ditemuinya adalah 4-4. Memang perlawanan ini dijangka sengit sekalipun kalau ikut ranking IBF, Chong Wei di ranking nombor 2 dunia sedangkan Jung Il 21.
Chong Wei menawan petang itu pada aksi permulaannya dengn drop shot dan pemainan kilas (back hand) di jaring yang cukup memukau dan memikat. Saya tabik spring habis bila tengok kemahirannya melakukan back hand itu. Superb! Beliau menang bergaya di set pertama.
Tetapi di set kedua, Chong Wei kelihatan tidak bermaya. Saya sedikit kecewa. Dia memberikan peluang kepada Jung Il untuk membuat serangan demi serangan. Jung Il yang sememangnya pakar jumping smash menyerang dan menyerang hinggakan Chong Wei kalah di set kedua.
Set ketiga, Chong Wei menukar pakaian memakai jersi hitam yang membawa tuah kepadanya. Dia mengulangi aksi set pertama lalu menang ke atas Jung Il. Permainan kelas pertama yang ditunjukkan oleh kedua-dua pemain. Langsung tidak rugi menontonnya. Kalaulah saya boleh ke stadium....
Tahniah Lee Chong Wei! Wira Malaysia!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...