28 Januari 2008

Kenali Johnny Depp




























John Christopher Depp II (Johnny Depp) dilahirkan pada 9 Jun 1963 di Owensboro, Kentucky, Amerika Syarikat. Memulakan kerjaya sebagai pelakon TV dengan membintangi siri hit TV suatu waktu dahulu The 21 Jump Street (best siri ni...) dan kemudiannya ditawarkan watak utama dalam The Nightmare on Elm Street (tapi bukan sebagai Freddy Kruger si hantu ganas tu) dan sejak itu, Depp tidak menoleh ke belakang lagi.

Siapa yang boleh lupa lakonan berkesan Depp yang membawa watak lelaki gunting dalam Edward Scissorhand. Lakonan mantap Depp dan jalan cerita menarik arahan Tim Burton itu telah menjadikan filem itu sukses di serata dunia. Bermula dengan filem itulah, persahabatan Depp dengan Tim Burton menjadi akrab, dan lahirlah filem2 hits Depp yang diarahkan oleh Burton seperti Sleppy Hollow, Nightmare Before Christmas, Corpse Bride, Charlie and The Chocolate Factory dan yang terbaru (yang akan saya tonton), Sweeney Todd, The Demon Barber on Fleet Street.
Depp gemar membawar karakter yang berlainan dalam setiap filem lakonannya. Hampir setiap watak berjaya dibawakan dengan sempurna. Tidak hairanlah dia boleh membawa apa jua watak yang diberikan kepadanya baik ganas, lucu, kejam, romeo dan lain-lain. Namun karakter yang paling diingati tentulah karakter Captain Jack Sparrow yang dibawanya melalui trilogi Pirates Of The Caribean. Bayangkan lakonannya itu dipilih sebagai calon best actor Academy Award tahun 2003 (Savvy?) dan Bill Nighy (pelakon watak Davy Jones dalam POTCII dan III), menyatakan bahawa lakonan yang dibawa oleh Depp sebagai Jack Sparrow adalah "One of the most popular performances of recent times".
Kenapa saya meminati Johnny Depp? Bukan kerana kehensemannya tetapi kerana dia seorang yang universal. Berilah apa saja watak dan dia pasti berjaya menarik minat penonton dalam menghayati lakonannya. Yang pastinya, saya akan teruskan menonton filem2 Depp selepas ini.

2 ulasan:

RinnTis berkata...

teringat tengok johnny depp dalam sleepy hollow (heads will roll) dia buat autopsi guna spek tebal! tak sangka itu lelaki yg sama jadi jack sparrow.

LK berkata...

dia memang superb!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...