12 November 2007

SPM Dah Mula!


Hari ini adik-adik dan anak-anak kita yang di Tingkatan 5 mengambil kertas pertamanya. Setiap kali SPM menjelma, kita akan teringat pula pada kisah kita semasa mengambil SPM beberapa tahun yang lepas. SPM menjadi peperiksaan paling penting pada semua sekalipun ada peperiksaan lain yang lebih tinggi di sekolah iaitu STPM.

Debaran di dada tak payah nak cerita. Sepatutnya malam sebelum periksa, kita boleh lepak-lepak dan sekadar membaca nota ringkas. Tetapi pelajar 'cerdik' macam saya ni, bersengkang mata membaca soalan ramalan di saat akhir untuk menghafal jawapan. Bunyinya macam kelakar tetapi strategi itu menjadi untuk saya. Saya selalu dapat merah untuk subjek Sains dan Math Tambahan pula, angka kurang dari sepuluh markah sudah menjadi kebiasaan. Pendek kata cikgu saya jimat pen merah bila menanda kertas saya.

Semasa sekolah dulu saya memang nakal. Pernah saya meminta adik junior lelaki mengendap makmal pada malam sebelum amali subjek Kimia, Biologi dan Fizik. Akibat buat salah, saya terbayang-bayang polis datang ke rumah hendak menggari dan budak-budak tu kena tangkap dengan warden. Kelakar dan bodoh betul masa tu sedangkan bukan dapat apa-apapun. Sikitpun operasi haram itu tidak dapat membantu amali. Bila masa amali terkial-kial juga. Masa di sekolah saya memang banyak main. Itu yang keputusan teruk sangat.

Tetapi semasa di Matrikulasi dan universiti saya belajar dari kesilapan yang pernah saya buat. Saya belajar bermati-matian. Orang lain tidur, saya masih bersengkang mata membuat latihan tambahan. Hasilnya memang menakjubkan. Saya pernah dapat peperiksaan Biologi 100%, Kimia 80% meninggalkan pesaing terdekat pada angka 57% dan skor Psikologi 43/44 markah. Dengan keputusan yang agak baik, saya menghabiskan Matrikulasi pada semester ke 3 (sepatutnya 4 semester) dan Ijazah pada semester ke 5 (sepatutnya 6 semester).
Satu perkara yang saya belajar, Adalah menjadi kebiasaan untuk seseorang manusia untuk melakukan kesilapan, tetapi manusia yang tidak belajar apa-apa dari kegagalannya merupakan manusia yang paling kerugian.

Untuk adik-adik yang sedang berhempas-pulas menjawab soalan peperiksaan, mungkin 10 tip terakhir ini boleh membantu. Selamat berjuang!

1- Tidur awal, selewatnya jam sepuluh untuk mendapat rehat dan tidur yang cukup.

2-Elak dari membincangkan soalan yang sudah anda lalui hari ini dnegan rakan-rakan. Perkara sudah lepas, tiada apa yang boleh anda lakukannya lagi. Jika anda menjawab dengan betul tidak mengapa tetapi jika jawapan anda salah, ia akan mengganggu mood anda dan membuatkan anda berasa tidak yakin lagi untuk kertas yang akan datang.

3-Jawab soalan-soalan tahun lepas dan soalan ramalan. Baca jawapan dan ingat bagaimana skema menjawabnya. Sekarang bukan masa untuk anda membaca buku lagi.

4-Untuk subjek Sains Tulen anda perlu buat latihan banyak dan hafal serta tahu formula mana hendak digunakan.

5-Kurangkan bercakap dan jangan mengumpat kerana mengumpat akan membuatkan anda cepat lupa.

6-Solat hajat sebelum tidur.

7-Banyak baca Quran untuk tenangkan hati.

8-Mohon restu ayah ibu sebelum keluar rumah.

9-Keluar rumah dengan Ayat Kursi dan niat semoga ALLAH memberikan bantuan. Langkah dengan kaki kanan.

10-Bacalah Robbi Yassir Wa Tuassir Ya Karim sebelum masuk ke dalam dewan supaya ALLAH permudahkan anda menjawab soalan.


Selebihnya hanya DOA yang boleh anda lakukan. Selamat maju Jaya!

2 ulasan:

Eka Fahara berkata...

Anak kak eka ambil SPM.........akak dah demam dah ni!!!!!!

LK berkata...

biasa tu kak... tapi insyaALLAH dia akan berjaya dengan cemerlang kerana usahanya dan doa akak suami isteri

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...