29 November 2007

Berpijak di bumi nyata

Berdiri: Kak Yan,Tan,Lina,Ekin,Diana,Dee,Ustaz Ju,Pak Din
Duduk:Paris,Piee,Yaht,Kumar dan saya
Tempat : Kem Bumi Jati, Jalan Kebun, Shah Alam
Tarikh: 24 hingga 28 November 07

Alhamdulillah...Akhirnya saya kembali berpijak di bumi nyata. Tubuh masih sengal-sengal kerana aktiviti lasak yang tak berpadanan dengan orang tua macam saya ni. Hari ni masa menuju puncak tingkat 4 untuk meneruskan kursus induksi pula, saya cuba menggagahkan diri.
Sepanjang kursus, handphone tidak boleh digunakan. Bila buka saja hp, saya tengok banyak miss call dan sms diterima. Maaflah kepada rakan-rakan yang tidak saya balas panggilan ataupun smsnya. Saya hanya menelefon abang dan anak-anak. Ketika itu saya memang tidak berada di dunia nyata lagi. Saya kepenatan.
Sepanjang kursus ada ujian kecergasan, ujian lari 2km, aktiviti kembara (menyusuri kawad berduri, merentasi sungai dan berjalan di laluan kelapa sawit selama satu jam lebih) juga ceramah, LDK dan aktiviti kerohanian. Tidur jam 1200 dan bangun jam 445pagi. Saya betul-betul keletihan.
Paling kelakar pada hari terakhir kursus, ada peperiksaan akhir dijalankan. Kami diberi masa untuk membuat persediaan akhir sejam sebelum periksa. Apa persediaan saya? Di saat kebanyakan rakan-rakan menelaah, saya ZZZZZZZ. Saya ceritakan kepada abang dan dia geleng kepala kerana inilah sejarahnya sepanjang menduduki peperiksaan saya membuat persediaan bukan dengan membaca tetapi tidur.
Saya sampai ke rumah semalam jam 6.30 petang. Sampai di rumah, setelah bermesraan dengan keluarga, saya terbungkang macam apatah lagi. Agaknya kalaulah bom meletup, saya memang langsung tak akan sedar!
Hari ini bila sudah kembali berada di alam nyata, barulah saya telefon Lynn. Khabarnya ada projek khas Pesta Buku ini untuk sekawanan Lily Yong, Lynn, Rose dan Kak Lily. Sayu saja saya mendengarnya....Macam saya tidak akan bersama mereka pada pesta buku 3 tahun mendatang ini....Kemudian Dhiya telefon untuk rancangan istimewa 3 atau 4 dis ni. Panggilan Lily Yong belum dibalas lagi....
Sambil menaip n3 ni saya sedang berfikir jadual saya sepanjang disember ini. Macam penuh saja.. sabtu ni 1dis ada kursus sampai petang, 2 dis ada hari keluarga di shah alam, malamnya jamuan akhir kelas, 3dis ada santapan diRaja, 4dis peperiksaan kursus akhir...mmmm...macam mana ye nak buat persediaan akhir peperiksaan ni? agaknya kalau TUHAN bagi 25jam sehari dan 8hari seminggu, saya tetap akan sibuk....Di kepala saat ini ada dua yang bermain2...periksa dan rancangan Dhiya....kerana kedua-duanya sama penting dalam hidup saya.
Saya akan ke Bali pada 12 hingga 17dis, jemputan kahwin dari seorang novelis tersohor pada 24dis dan temujanji dengan Prof Abdul Hamid, Ketua Jabatan Psikiatri HUKM. Minggu-minggu terakhir akan ke sekolah untuk mesyuarat pertama. Saya harus menyediakan diri untuk penempatan sekolah pertama saya juga untuk Hardy yang akan masuk darjah satu. Saya tertanya-tanya bilakah Citra Pesona saya akan sampai ke garisan penamat?

2 ulasan:

dhiya zafira berkata...

has...
sungguh aku terharu mendengar kata-kata kau...
tak apalah...jangan pening2 fikir pasal aku. exam kau lebih penting dr segala-galanya. buat yang terbaik...ada rezeki n masa nanti kita jumpa jugak...

LK berkata...

jangan nangis kak...aku ikhlas...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...