29 Ogos 2007

Pesta Bunga Api


Sabtu lepas baru berpeluang untuk melihat pertunjukan bunga api. Datangpun dah lambat jam 8.30 malam. Orang dah ramai terutama di arena percuma di hadapan PICC. Dalam hati teringin untuk melihat pertunjukan bunga api muzikal, jadi hubby meneruskan pemanduannya ke PICC yang gah itu. Sampai di depan pintu masuk, hanya kenderaan yang telah membeli stiker boleh masuk. Jalan sudah mulai sesak di pintu masuk lalu saya beratur membeli sticker dan tiket yang langsung tidak diketahui berapa harganya. Kelakar pula bila tiada info berkenaan harga tiket dan sticker parking diletakkan hatta di hadapan kaunter tiket. Saya hanya tahu berapa harganya bila sudah penat beratur, betul-betul untuk bayar tiket di depan jurujual tiket.
Saya mengagak harganya tentu tidak mahal sangat memandangkan penonton boleh melihat secara percuma tetapi saya terkejut kerana dikhabarkan di depan kaunter tiket tu harga tiket ialah RM30.80 seorang dan sticker parking berharga RM10. Keseluruhannya untuk melihat pertunjukan api muzikal yang saya kononnya jakun nak tengok itu berharga RM71.60. Dalam hati sabar ajelah. Mungkin ini sebabnya penganjur tidak menunjukkan harga di depan kaunter tiket secara besar-besaran. Mungkin mereka bimbang, mengetahui harganya orang akan berpatah balik. Patut penganjur memberi maklumat awal tentang sitcker parking bagi mengelakkan kesesakan yang teruk. Kesesakan dan harga tiket memberi impresi awal yang tidak baik kepada penganjur.
Dengan tiket harga sebegitu dalam kepala saya, mesti susunan tempat duduknya lebih kurang seperti stadium atau paling bodohpun atas tempat duduk kayu berteingkat macam Royal London Circus. Tapi Tipah rupanya tertipu. Tiada tempat duduk langsung dan orang ramai hanya meilihatnya berdiri. Hingga ada yang berebut kerusi tempat makan. Harga nasi beriayani RM12 dan air coklat RM5. Jadi kalau hendak ke sana bawa duit dalam kuantiti yang agak banyak ye...
Pertunjukan bunga api muzikal pada malam itu adalah pertunjukan oleh Team Itali. Dengarnya mereka berlatih 3 bulan sebelum pertunjukan dan menggunakan 1000 man month jam bekerja dengan 40 tan bahan letupan digunakan. Itu info yang saya ingat2 lupa kerana saya hanya mendengar MC memberitahu sedangkan sepatutnya penganjur memberikan brosur kepada pengunjung. Berapa sangat harga brosur tu dari RM30.80 ye? Payah sangat fotostat aje, susah ke?
Malam itu saya dapat satu lagi pengalaman hidup, tengok pertunjukan api muzikal. Setiap lenggok bunga api itu mengikut irama lagu yang dimainkan. Seronok juga mendengar muzik dari hanya mendengar dentuman bunga api dilancar. Melihat bunga api dari sudut atas tidak mengujakan sangat kerana saya pernah melihatnya di Darby Park pada malam kemerdekaan. Pemandangannya cantik dan tajam. Kalau melihat dari bawah, kadang-kadang bila terlalu lama pertunjukan bunga api itu, pemandangan kita akan terhalang oleh asap. Bila bunga api dari sudut serong juga akan kelihatan begitu tajam dan cantik.
Siapa-siapa yang belum tengok lagi, masih ada kesempatan untuk melihatnya. Team Japan akan buat persembahan pada malam 30 Ogos manakala pusingan akhir pada 2 Sept. nanti. InsyaAllah saya akan datang lagi sebab parking tiket tu masih boleh digunakan cuma saya tak masuk ke kawasan pandang. Cukuplah sekali merasa. Duit tiket tu boleh beli nasi beriyani dan air coklat, kenyang perut. Kalau pergi jangan lupa bawa kamera video dan yang seangkatan dengannya. Ada fun fair dan kat tempat awam tu ada jualan makanan. Mungkin bawa tikar satu idea yang baik jika tak mahu duduk di atas lantai pejalan kaki. Kalau tak bawa pun tak apa sebab Putrajaya bukankah bersih? Bersedia dengan kesesakan lalulintas dan fikirkan alternative route untuk pulang ke rumah. Selamat berpesta!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...