20 Ogos 2007

Mari menonton House of Flying Daggers


Saya dah menontonnya entah berapa kali dah. Ini filem dah lama. Habis masak nasi tomato siang tadi, tetiba je teringin nak menonton citer HFD ni. Apa yang menariknya filem ini? Heheheh... selain heroinnya Zhang Xi Yie yang putih melepak tu tentulah heronya Takeshi Kaneshiro. Dia berdarah Taiwan dan Jepun fasih 5 bahasa. Masa dia datang Malaysia dulu, saya tak berkesempatan berjumpa dengannya (sebab tak tahu pun dia datang).


Filem ini mengisahkan dua orang konstabel yang telah diberikan tugas menjejaki ketua baru Flying Daggers iaitu Jin (Takeshi) dan Leo (Andy Lau). Mereka merancang untuk menghantar semula Mei iaitu anak kepada bekas ketua Fling Daggers yang buta (Zhang Zi Yi) ke Flying Daggers dengan Jin menyamar sebagai orang awam yang bencikan kerajaan dan Leo bersama askar mengikuti mereka di belakang.


Tanpa disedari Jin dan Mei jatuh cinta sepanjang perjalanan mereka. Dipendekkan cerita apabila sampai ke Flying Daggers didapati Mei tidak buta dan Leo adalah bekas kekasih Mei yang dtugaskan sebagai perisik kerajaan untuk Flying Daggers.


Cerita ini menarik disebabkan jalan cerita dan make beliefnya yang menjadi. Mati-mati kita percaya yang Mei tu buta tetapi rupanya hanya berpura. Selain daripada itu elemen twist and turnnya cukup menjadi. Beberapa kali kita menjangkakan sesuatu tetapi yang terjadi adalah sebaliknya. Sinematografinya memang superb! Pemandangan cantik menjadi latar cerita ini. Aksi kungfu tak payah ceritalah. Dari pisau terbang sampai adegan lompat pucuk buluh. Hebat tu! Filem ini cukup rencah lantas tidak hairan filem ini tercalon dalam Anugerah filem Cannes 2004. Jika ada kelapangan menonton filem ini bagus juga. Pergilah ke kedai CD yang berhampiran!

3 ulasan:

Rose Harissa berkata...

OooOOOoooo... ini keje ko ye lela? ko tgk VCD... siap buat review lagi... bukan ko menaip ye...? hamboi, hamboi...

Lynn Dayana berkata...

Aku sokong rose... amboi, 31 aug dah dekat! Ko x leh merdeka tau klu x siap! Tapi... sedap ke nasi tomato yg ko masak? hahaha

LK berkata...

rose: memang aku tengok cd pehtu baca novel....seronok cuti2 ni...

lynn:meh le sini kalau nak rasa

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...