21 Jun 2007

Kelas Terapi

Hari Isnin merupakan hari pertama semester kedua. Masuk kelas aje, tiba-tiba datanglah seorang pensyarah Cina. Berabuk dia cakap English. Saya pula yang diberitahukan oleh kengkawan semester ni ada kelas English apa lagi tunjuk skill yang tak seberapa, berasap! Sekali dia cakap dia ajar subjek Terapi da… Ceh! Perabih air liur je….
Terapi! Menarik juga subjek ni. Ada macam-macam jenis terapi. Yang paling glamor yang saya tahu terapi pertuturan di mana siapa yang mahir memberikan terapi ini dibayar RM100 sejam. Lumayan! Ada juga terapi air, kuda, mainan, dolphin, warna, combine teraphy, fizikal dan macam-macam. Kata pensyarah saya ada lebih 100 terapi di dunia ini.
Apa itu terapi? Terapi adalah kaedah rawatan tanpa menggunakan ubat dan pembedahan. Terapi bagus jika anda sudah jemu makan ubat dan takutkan pembedahan. Sebaiknya terapi ini dibuat sebelum anda makan ubat lagi. Refleksologi adalah salah satu cara terapi.
Melalui terapi mainan, kanak-kanak diberikan pelbagai jenis mainan di dalam sebuah bilik. Kanak-kanak bebas bermain dan memilih permainan mereka. Apa yang pernah terjadi, kanak-kanak yang mengalami tekanan emosi didera ibu, biasanya akan mengambil anak patung perepmpuan dan melakukan aksi ganas seperti memijak dan mematahkan leher anak patung. Dari situ terapis akan mendapatkan maklumbalas dan mengenalpasti masalah sebenar kanak-kanak dan cuba mengatasinya. Lihat! Besarkan pengaruh terapi?

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...