08 Jun 2008

Batam, Indonesia Hari Pertama (1 Jun 08)

Dalam feri, mengisi kebosanan perjalanan selama 1jam 30 minit
Hotel Nagoya Plasa, hotel hari pertama, strategik tempatnya
Tempat shopping yang memang ramai pengunjungnya, tempat di mana kamera digital saya hilang
Sempat berposing di depan hotel
Ke Pulau Batam? Apa ada di sana? Dalam fikiran kami sekadar ingin bersuka-suka membawa anak-anak mencari satu lagi pengalaman hidup. Perjalanan kami bermula jam 7.00 pagi menuju ke Selatan. Sampai di terminal feri The Zone, Stulang Laut, JB kami membeli tiket. 30 minit sebelum berangkat, kami tidak dibenarkan masuk jadi kami hanya boleh menaiki feri jam 1.30 petang dan tiba di Batam jam 2.00 petang (perbezaan waktu tempatan).
Sibuk bertanya pemandu teksi destinasi pilihan pelancong, kami akhirnya ke hotel Nagoya Plasa di tengah bandar Nagoya Hill. Memang sibuk dan kami berjalan-jalan di sekitar hotel. Malamnya kami makan sate dan ikan bakar segar di depan hotel. Namun kerana persekitaran yang bising, menyebabkan kami tidak boleh tidur malam itu.
Di awal di dalam pemikiran saya, Batam adalah pulau yang mundur, walaupun dicanangkan sebagai salah sebuah negeri terkaya di Indonesia. Nampaknya apa yang ada di fikiran saya tidak benar. Benarlah pepatah 'Don't judge a book by it's cover'. Jangan berkata kalau anda tidak tahu apa-apa.
Tempat shopping menarik tentulah Nagoya Hill Shopping Centre. Pengunjungnya ramai dan disinilah saya kehilangan kamera digital semasa bersesak-sesak di situ. Sedar-sedar kamera digital yang ada di beg sudah lesap! Memang ia mengganggu mood saya untuk bercuti seketika tetapi mengenangkan jika sudah tertulis itu bukan rezeki saya, tiada apa yang saya boleh lakukan. Di sini banyak sungguh peralatan komputer dan kamera selain pakaian di Sunn Boss di tingkat 3.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...