01 Oktober 2007

Sexsuality and the disable

Sensasi! Hari pertama kuliah sudah diberikan ceramah sensasi. Elok-elok 30 minit Miss Chiang memulakan kelas terapi Muzik, kami sudah dipanggil Sudahlah puasa, puasa kami dikurangkan pahalanya dengan melihat gambar yang agak melelahkan....Yang dah kahwin rilek aje, tapi yang bujang2 tu merah juga muka...
Sebenarnya tujuan ceramah tu baik. Memberi kesedaran kepada kami, bakal pendidik pendidikan khas tentang tanggungjawab yang besar. Kami harus membantu anak-anak istimewa ini mengawal emosi dan rasa terangsang pada tekanan seksual mereka. Hahahaha.... Antara soalan maut yang dibincangkan, wajarkah seorang murid istimewa diajar cara untuk masturbate....hahaahaha bulan-bulan puasa ni nak bincang pula soal ini.
Ramai yang tidak tahu bahawa anak-anak istimewa ini punya rangsangan seksual sama dengan manusia normal. Cuma bezanya mereka tidak tahu bagaimana untuk 'melepaskannya' dengan cara normal atau mengawalnya. Pernahkah anda bayangkan murid lelaki masturbate dihadapan anda di dalam kelas setiap hari. Banyak yang terjadi murid istimewa dicabul oleh manusia normal yang telah diberikan akal. Tiba-tiba saja perut dia dah membusung dan kita tak tahu siapa punya kerja. Manusia normal yang tak punya otak....
Kanak-kanak ini harus diberikan seksual education. Menjadi tugas guru pendidikan khas memberikan mereka bimbingan.
Kanak-kanak normal juga sebenarnya harus diterapkan dengan sexsual education. Antara perkara yang kita boleh ajarkan anak-anak kita ialah :
1- Mengajar private part of the body. Ajar anak kita bahawa bahagian itu tidak boleh disentuh oleh orang lain walaupun oleh ibu, ayah atau kakaknya.
2-Memberitahu ibu atau bapa jika ada orang lain menyentuh bahagian sulitnya.
3-Belajar berkata tidak jika ada orang cuba memegang bahagian sulitnya.
4-Mengajar private room of the house seperti master bedroom untuk ibubapa di mana jika hendak masuk kena ketuk dulu. Tandas begitu juga.
5- Beritahu tandas lelaki untuk lelaki dan tandas perempuan untuk orang perempuan.
6-Bila sampai masa akhil baligh, ibu harus menjelaskan kepada anak perempuan perubahan pada dirinya, begitu juga dengan anak lelaki kepada ayah. Jangan memberikan tugasan menjelaskan isu ini kepada rakan sebaya mereka.
7-Beritahu anak supaya tidak mencium/memeluk orang yang bukan ahli keluarganya. Apabila sudah meningkat umurnya, jangan beri dia memeluk cium ahli keluarga terutama yang berlainan jantina.
8-Seboleh-bolehnya, asingkan tidur anak lelaki dan perempuan. Jangan bagi anak perempuan tidur sesuka hati di ruang tamu terutama bila anak sudah menginjak dewasa.
9-Profesionalisme seorang guru, hanya membenarkan murid istimewa menyalam sahaja dan tidak berlebih-lebihan dengan memeluk cium walau sayang bagaimana sekalipun dia kepada anak muridnya.

1 ulasan:

xander berkata...

keren banget nihh blog and artikelnya

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...